Månadsmöte Mars

Vid månadsmötet 20 mars hade vi besök av Eskilstuna biodlarförening

Vid månadsmötet 20 mars hade vi besök av ordförande för Eskilstuna biodlarförening, Inger Kullberg med ”assistent” Bengt Ståhl. Hon gav oss en intressant inblick om livet i bikupan. Där lever en drottning, arbetsbin och drönare. Under sommaren finns det mellan 70000 och 90000 arbetsbin som har olika uppgifter. De är städare, ambin (matar larverna), väktare och dragbin (hämtar nektar).

Normalt är att man får ut 50-60 kg honung från en bikupa per säsong. Inger upplyste om att det finns visningskupor vid fågelstationen Rördrommen och i Rothoffsparken.

Vi fick provsmaka tre olika sorters honung beroende på vilken nektar de kom från och det var skillnad på både smak, färg och konsistens.

Sött var det, så sen smakade det gott med kaffe och jättegoda smörgåsar. Avslutningsvis tackade ordförande för ett intressant föredrag och överlämnade en blomma.

Vid pennan
Monica Karlsson