Julhälsning 2022

Julen närmar sig med stormsteg, snart är det den fjärde advent. För många framför allt för barnen är denna högtid spännande och löftesrik, men för en del är julen fylld av ångest och ensamhet. Det gäller framför allt de som är ensamma och inte har släkt och vänner nära sig. Det är dessa vi borde tänka på och besöka, framför allt under denna högtid.

Pandemin är förhoppningsvis över för denna gång även om flera jag känner, fortfarande insjuknar i covid. Men de flesta av oss hoppas jag, har fått nödvändiga doser av vaccinet som till del skyddar oss från svårare sjukdom.

Vår förening har under året i stort sätt kunnat genomföra alla möten, träffar och trivselkvällar som planerat. Målsättningen inom föreningen är att bedriva ett allsidigt urval av aktiviteter, föredrag och arrangemang som tilltalar alla.

Under året fick vi projektmedel från Socialstyrelsen för att skapa aktiviteter och utflykter som bidrar till att motverka ofrivillig ensamhet och social isolering. Vi skapade en arbetsgrupp för detta ändamål som under hösten anordnat flera mötestillfälle för medlemmar i ensamhushåll. Sista träffen var en utflykt med lunch på Hanksville Farm. Vi har nu sökt ytterligare medel för nästa år för att möjliggöra en fortsättning av denna verksamhet.

Vårens program är under utarbetande och kommer att sändas till er så snart det är klart och tryckt, förhoppningsvis i mitten av januari. Jag hoppas på god uppslutning även kommande år då vi kommer att ha många trevliga och intressanta program. Tänk på att anmäla er i god tid, vi är många medlemmar och vi har ett maxtak på 70 personer på Hörnan.

Jag vill rikta ett stort tack till alla våra duktiga funktionärer i styrelse, kommittéer och aktivitetsansvariga som lägger ner mycket arbete till gagn för oss alla.

Slutligen vill jag och alla i styrelsen tacka för det gångna året och önska Er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År.

Claes-Göran Skogh
Ordförande 2022-12-15