Protokoll fört vid årsmöte med SPF Seniorerna Svalöv 2022-03-21

Ordförande Claes-Göran Skogh hälsade alla välkomna och förklarade mötet öppnat.

Upprop och fastställande av röstlängd: 65 röstberättigade medlemmar.

Parentation hölls med tänt ljus och tyst minut över avlidna medlemmar 2021.
Dessa var: Hasse Holgersson, Agne Ljungdahl, Claes Andersson, Henrik Johansson, Sven Ekblad, Ingrid Jönsson, Gerd Jönsson, Hanna Nilsson och Brita Bengtsson.

Till ordförande för mötet valdes Claes-Göran Skogh och till sekreterare Ann-Christine Nilsson. Till att justera dagens protokoll, jämte ordförande utsågs Bengt Zander och Marianne Pålsson.
Rösträknare: Jan Jonsson.

Kallelsen godkändes.

Dagordningen fastställdes.

Verksamhetsberättelsen för 2021 godkändes.

Ordförande Claes-Göran Skogh redogjorde för resultat- och balansräkningen för 2021. Dessa godkändes av årsmötet.

Ordförande Claes-Göran Skogh föredrog revisionsberättelsen. Revisorerna godkände räkenskaperna och tillstyrker ansvarsfrihet för styrelsen och kassören 2021.

Årsmötet beviljade styrelsen och kassörens ansvarsfrihet för 2021 års verksamhet.

Årsmötet godkände styrelsens arvode à 300 kr/person för 2022.

Styrelsens förslag på medlemsavgifter för 2023 godkändes av årsmötet. Ordinarie medlem 290 kr och 100 kr för vänmedlem.

Verksamhetsplan för 2022 godkändes.

Budgetförslaget för 2022 godkändes.

Inga inkomna motioner.

Årsmötet godkände styrelsens förslag om 11 styrelsemedlemmar under 2022.

Claes-Göran Skogh valdes till ordförande för 2022.

Till styrelseledamöter för 2 år valdes, Ann-Christine Nilsson (omval), Inge Börjesson (omval), Gunilla Svensson (nyval), Lena Wigrup-Nilsson (nyval) och Ing-Margreth Andersson (nyval).

Till revisorer valdes Nils-Erik Varfeldt och Hans Björklund. Som ersättare valdes Tomas Olofsson och Karl Thomasson.

Till valberedningen valdes Dan Nilsson (sammankallande) och Tomas Olofsson.
Årsmötet godkände att valberedningen för 2022 har två medlemmar.

Styrelsen fick i uppdrag av årsmötet att under 2022 utse representanter till distriktsstämman, Studieförbundet Vuxenskolan Skånelands årsmöte samt till KPR.

Claes-Göran Skogh informerade:
-Ordförande tackade styrelsemedlemmarna, adjungerade samt aktivitetsansvariga för fint arbete under 2021.

-Ordförande sammanställer styrelsens ansvarsuppgifter i olika kommittéer. Sammanställningen  kommer att läggas ut på hemsidan.

-Det saknas fortfarande ledare till Bridge och Priffe. Kortspelen läggs ned tills vidare.

-Föreningen får 52 kr/aktivitet i bidrag från Svalövs kommun. Villkor minst 3 deltagare + ledare.

-Ordförande redovisade förslag på kommande aktiviteter och kurser, samt tankar på  att öppna Hörnan någon dag i månaden för att motverka ensamhet och bryta social isolering. Styrelsen söker fler medlemmar som kan och vill hjälpa till vid behov.

-Styrelsen tar tacksamt emot fler förslag på aktiviteter från medlemmarna.

Avtackning med blommor till Laila Jönsson, Laila Persson och Jan Jonsson. Ingrid Nilsson som varit ledare för kursen i digitala hjälpmedel, var inte närvarande utan får blomma i hemmet.
Sekreteraren som representant för styrelsen, tackade ordförande för utmärkt arbete i styrelsen under 2021.

Hans-Göran framförde önskemål om att arvodet för ordförande, sekreterare och kassör ökas.

Ordförande tackade för visat intresse och avslutade mötet

Ordförande Sekreterare

Claes-Göran Skogh Ann-Christine Nilsson