GDPR

Den 25 maj 2018 börjar en ny dataskyddsförordning, som kallas GDPR (General Data Protection Regulation) gälla inom EU. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PuL). Syftet med lagstiftningen är att skydda och stärka privatpersoners rättigheter och friheter vid behandling av personuppgifter.

Personuppgift = allt som kan kopplas till en fysisk person

All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en viss fysisk person som är i livet räknas som personuppgifter. Även fotografier, bilder och ljudupptagningar på individer som kan vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter, som exempelvis IP-nummer, räknas som personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.

Behandling av personuppgifter = allt som görs med dem

Med behandling av personuppgifter menas allt man gör med dem – all hantering av personuppgifter. Exempel på behandling av personuppgifter är insamling, registrering, lagring, sortering, bearbetning och spridning.

GDPR innebär ingen förändring för oss då vi alltid arbetat i denna anda. I föreningen behandlar vi personuppgifter i form av personnummer, namn, adress, telefonnummer och e-post till våra medlemmar. Detta är de uppgifter Du/Ni själv lämnat vid ansökan om att bli medlem hos SPF. Uppgifterna lagras i SPF Seniorens centrala register (Miriam). Det är nödvändigt för att vi på ett effektivt sätt ska kunna fullgöra uppdraget enligt stadgarna.

Uppgifterna finns i register hos ordförande och medlemsansvarig samt den person som redovisar våra aktiviteter till kommun och Vuxenskolan för att få aktivitetsstöd. Uppgifterna används för utskick av program och annan medlemsinformation. Dina uppgifter görs aldrig offentliga på internet och lämnas aldrig ut till utomstående.

Uppgifterna används av föreningen så länge man är medlem.

Medlem har rätt att få sina uppgifter rättade och/eller raderade vid utträde från föreningen. Foto på medlemmar kan användas på hemsida endast om medlem ger sitt samtycke.

Mer information om GDPR finns att läsa på Datainspektionens hemsida.

Vill Du/Ni har mer information om vilka uppgifter vi har om Dig/Er i SPF i Svalöv är du hjärtligt välkommen att höra av dig till ordförande Claes-Göran Skogh, tel 0708-794445 eller medlemsansvarig Anne-Christine Nilsson, tel 0709-100125.