Bjäre i april 2019

En rundtur på Bjäre med arkeolog Gunilla Roos.

• Vår rundtur på Bjäre från Östra Karup till Grevie

Rapport efter en fantastisk resa på Bjärehalvön 2019-04-26.
Det visade sig att vi hade prickat in en underbar solig och varm vårdag för vår utflykt! Efter att ha hämtat upp våra resenärer i Ängelholm startade vi turen med att köra till RASTA uppe på Hallandsåsen, där vi skulle hämta upp vår guide Arkeolog Gunilla Roos.
Vår färd började med en kort tur på Gamla Riksvägen, där vi kunde se resterna av ett gammalt torp från 1600 talet. I Brödalt vek vi av från Riksvägen mot Båstad och in mot det inre av åsen. Där passerade vi Lya Ljunghed, som på hösten är helt fylld av blommande ljung. Hela åsen har en gång varit ljungtäckt! Vägen vindlade fram genom ett vackert landskap, med stenfält på båda sidor. Dessa stenfält hade genom hårt arbete röjts för länge sedan av järnålderns och medeltidens bönder. Nu var de betesmarker. Men de fint lavade stenmurarna som avgränsade fälten, vittnade om detta slitsamma arbete. Vi såg också rester av gamla torp, som förr lydde under Dömestorps slott. På Kungsberget kunde vi skymta Prins Carl-Johan Bernadottes hus, och även 3 bronsåldersgravar de s.k. Ladugårdshögarna.
Så småningom passerade vi Finsbo och länsgränsen mellan Skåne och Halland. Där gick även gränsen mellan Sverige och Danmark förr. Vi hade nu kommit ner från åsen och var på vägen mot Båstad. Där pekade Gunilla ut ett stenbrott där berguvar brukar häcka. I Malen kunde vi se en konstgjord sjö Öresjön ett före detta kalkbrott.
Framme i Båstad rullade vi långsamt framåt på Agardsgatan och kunde verkligen njuta av de idylliska, vackra trähusen. Vi stannade vid ett av de äldsta, Agardsgården (efter familjen Agard). I denna släkt finns ett känt namn -Gustaf Fröding, vår nationalskald, son till Emilia Agard- (gift Fröding.)
Så fortsatte vi längs kustvägen förbi Norrviken, Apelryd och Kattvik, där vi tog oss uppför åsen igen mot Hov och den väntande lunchen på Hovs Hallar. Före maten gick vi den "lättaste" vägen ner mot vattnet, där Hallandsåsen möter Laholmsbukten. Vi fick en fantastisk, underbar utsikt både över vattnet, raukar, klapperstensfält och spännande vittrade bergsformationer! Detta måste verkligen upplevas! Det underbart vackra vädret hjälpte också till att det blev en mäktig upplevelse.
Efter lunchen gick färden över åsen och ner till Dags Hög på andra sidan. Dags hög är Skånes största bronsåldersgrav. Vi tog oss inte upp på graven utan gick ner mot vattnet -Skälderviken. Vi gick över en mark som var översållad av blommade trifft och små, intensivt blå violer. Nere vid vattnet fanns det stenbrottssjöar och resterna av en hamn, och en byggnad med tjocka stenväggar. På 1800–1900 talet fanns det en betydande stenindustri här. Härifrån skeppades det ut gatsten till Köpenhamns gator!
Tillbaka till bussen och vår synnerligen skicklige chaufför "Klangen", som ibland fick spännande möten på smala passager. Nu ställdes kosan mot en gammal kultplats Drottninghall i Västra Karup. I en backe på ett berg, som delats på mitten av vägen mot Boarp, fanns det många skålgropar och fotsulor (fler än 500!) urholkade i berget under järn och bronsåldern. De är tydligast på den västra sidan av vägen.
Det är oklart över deras funktion, men konstigt nog återfinns sådana i många delar av världen. Kanske är det en offerplats...?
Nu började kaffetarmen knorra så vi for vidare för att avnjuta innehållet i våra medhavda kaffekorgar. Vi åkte till Grevie Backar. Där klättrade vi över en stätta och gick över ett gravfält med fem gravar och upp på en av kullarna. I dag fanns det varken kor eller hästar på plats, som väl var! (författarens egen kommentar). Men desto fler lila, blommande backsippor! Det blev en underbar fikastund i solen, den ljumma vinden och vackra omgivningen
Nu återstod endast ett stopp på vår vårutflykt nämligen Grevie kyrka från år1170. I kyrkmuren finns inmurat delar av en gammal ingång till kyrkan. Den var avsedd för männen. Damernas ingång var på andra sidan, ty de fick inte sitta på samma sida som männen inne i kyrkan. Vi hittade också Tostens grav. Tosten var en man som predikade kristendomen i Grevie. Men folket kunde inte acceptera att det bara skulle finnas en enda Gud att bedja till, och i sitt missnöje dödade de faktiskt Tosten. På platsen där han dog lär en källa sprungit upp.
Det blev en underbar dag med välsignat väder, nya upplevelser på nya platser, så väl valda för oss av vår excellenta guide Gunilla! Tack Gunilla för den välplanerade turen och för den kunskap du förmedlade! Vi hoppas på fler turer tillsammans med dig!