Hur började SPF?

Den första pensionärsföreningen i Sverige bildades 1939 i Göteborg med omnejd med namnet SFRF, Sveriges Folkpensionärers Riksförbund. Det bytte år 1986 namn till Sveriges Pensionärsför-bund.

I början av 1940-talet fanns cirka 500 000 ålderspensionärer över 67 år. Idag är antalet seniorer 65+ mångdubblat till cirka 1,6 miljoner och ca var fjärde röstande är numera pensionär.

SPF, Sveriges Pensionärsförbund, är en organisation för alla som har rätt till pension. Föreningen är politiskt och religiöst obunden och, har ca. 260 000 medlemmar och drygt 850 föreningar. Viktiga områden för förbundet är Äldrepolitik och att arbeta för att bibehålla eller öka livskvalité för att stärka det friska och att ha det fortsatt bra som äldre.
Ledorden för verksamheten är inflytande, valfrihet och livskvalitet.
Inom det politiska området arbetar SPF centralt för en bra äldrepolitik på flera fronter. Det gör man bl.a. genom att påverka stat kommun och byggföretag att utveckla olika former av boende för seniorer, och integrerat i samhället, samt bekämpa åldersdiskrimi-nering. SPF är remissinstans till riksdagen i vissa frågor och riksdagspartier i vissa äldrefrågor.
På det kommunala planet finns pensionärsråden Kommunala Pensionärsrådet (KPR). I dagsläget sker enbart ett informationsutbyte mellan kommunen och olika organisationer, men vi strävar efter ett tydligare arbetssätt.
På regional nivå finns CPR som arbetar med Region Skåne när det gäller landstingsfrågor.
Genom SPF får du också månadstidningen SENIOREN.
En mängd olika förmåner följer också med medlemskapet.

SPF i Ängelholm

En lokalförening av SFRF bildades i Ängelholm först 1976. Dess första ordförande var Elin Clason.
Det är intressant att läsa vår förenings verksamhetsberättelser från de gångna åren. Redan under 80-talet ser man en inriktning som mycket påminner om hur det ser ut idag. Studiecirklarna tog fart redan från början. Utbudet har förstås varierat under åren. Månadsmöten samt konsert- och teater- och studiebesök har varit betydande ingredienser i vår verksamhet. Vi har gjort många korta resor i närområdet och ett par stycken ut i Europa varje år.
Det verkar vara ett gott koncept för framtiden, då Ängelholmsföreningen har omkring 900 medlemmar idag.
Under 2015 sker ett namnbyte på föreningen till SPF Seniorerna.

SPF Ängelholm och några av våra mål

att rekrytera yngre medlemmar

• att behålla nuvarande medlemmar
  • att ge god social samvaro
  • att ge fysisk och intellektuell stimulans
  • att locka engagerade personer till styrelsen
  • att ha ett gott samarbete med kommunens representanter

Vad vill SPF Ängelholm vill ge medlemmarna
?

• Vi arbetar för att vara en välkomnande förening bl.a. genom att erbjuda:

• en god social samvaro, glädje, gemenskap och absolut ökad
 kunskap i aktuella ämnen samt bidra till mer folkbildning

• fysisk och intellektuell stimulans

• locka engagerade medlemmar till styrelsearbete
  • ha goda samarbetskanaler med kommun och landsting.

SPF Ängelholm och Folkhälsa

Vi vill öka förutsättningarna för ökad livskvalité, friskhet och ingå i en social gemenskap. Det gör vi bl.a. genom att ha ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter samt resor, utfärder, kaféer, Pub-kvällar med mera. I Programbladet och på Hemsidan ser du hela utbudet.
Genom KPR arbetar vi också för en god vård och omsorg,med allt det innebär.