Månadsmöte 17 april 2024

RANELID FÄNGSLADE PUBLIKEN
Vid senaste månadsmötet kom ”ranelidskan” till Skurup. Det var så författaren och språkvirtuosen Björn Ranelid uttryckte det vid sitt framträdande hos SPF Skurup i Folkets Park.
Och helt klart lyckades han fängsla de 182 besökarna med sitt bildrika språk och snabba tempo. Han berättade om sin uppväxt i Malmö, tiden som gymnasielärare i Ystad, fotbollen i MFF, TV-framträdanden och naturligtvis om sina hittills 40 böcker.
Men mest handlade det om kärlekens makt i våra liv. AI, konstgjord intelligens, har inga känslor eller någon själ. Inte heller hade Björn Ranelid mycket till övers för influencers, ”påverkare” som han kallade dem. Människor har inte lärt sig något om att leva i fred sedan andra världskriget. Och våldet vi ser i samhället i dag fanns inte förr, menade han.
Den humanism Björn Ranelid företräder behövs mer än någonsin. Han betonade även det egna ansvaret för att ta hand om varandra och skapa en bättre värld, med kärlekens hjälp.
Vid månadsmötet medverkade också Jeanette Johansson från LENY Fastighets AB. Hon berättade om bolagets verksamhet och satsningen på boende för äldre i Skurup. Bland annat handlade det om installation av hiss till lägenheterna, inglasade balkonger och att bygga för 55+.
Ledarna informerade om resor och andra aktiviteter, kören ”Sånglusten” sjöng vackert vårliga sånger och nya medlemmar presenterades.
Och så avtackades ”Ulla i parken” av SPF-ordföranden Eva Larsson. Ulla slutar efter att i många år varit en stöttepelare för föreningen och dess månadsmöten i Folkets Park.
Det här var vårens sista möte och Eva Larsson hälsade alla välkomna tillbaka i höst.

Text/Bild. Ingemar Johansson/Kent Björck