Bör SPF-förbundet fråga efter våra politiska uppfattningar?

SPF Lundakretsens ordförande, Christer Särnstrand, och ordföranden i SPF Stångby, Berne Jönsson, tyckte det var olämpligt att, i den enkät som förbundet nyligen sänt till medlemmarna, fråga efter partipolitiska uppfattningar när förbundet ska vara partipolitiskt oberoende. De tog därför kontakt med SPF:s generalsekreterare Peter Sikström via Zoom och framförde sina synpunkter. Peter Sikström ställde gärna upp och de tre hade en halvtimmas konversation om detta. Här är Christer Särnstrands rapport från samtalet. Rapporten har kommunicerats till alla ordföranden och vice ordföranden i SPF-föreningarna i Lunds kommun och av dessa fått gillande feed back.

Christer Särnstrands rapport (jag i texten = Christer Särnstrand):

Peter berättade att när han anställdes för ca sex år sedan var ett av hans uppdrag att se till
• att SPF verkligen uppfattades som partipolitiskt oberoende och
• att SPF rekryterar medlemmar från alla politiska läger.

Han berättade också att när SPF uppvaktas av regering och myndigheter för att efterhöra om vår uppfattning i olika äldrefrågor och när vi framför våra åsikter till regering och myndigheter, frågar man ofta vilka vi företräder (kanske i jämförelse med PRO och SKPF).

Därför vill förbundet med Seniorpanelen (dvs medlemsenkäten) utröna hur medlemmarna lever och vilka preferenser man har i olika frågor. Jag tror att Peter och förbundsstyrelsen vill få en indikation hur vi står rent partipolitiskt för att på ett bättre sätt rekrytera bredare.

Berne och jag framförde att vi tycker att det är helt OK och angeläget att få reda på medlemmarnas socioekonomiska status; dvs hur vi bor, hur vår ekonomi är, vår utbildningsbakgrund, våra fritidsintressen etc. Det kan vara bra att känna till eftersom vissa av våra medlemmar har det rätt bra medan andra har det riktigt dåligt på flera sätt.

Däremot framförde vi att det inte är relevant för förbundet att känna till våra partipolitiska preferenser. Vi framförde också att vi tror att de frågorna är kontraproduktiva eftersom många blir uppretade och avstår från att besvara enkäten över huvud taget.

Peter bad oss framföra att han via oss vill framföra en ursäkt till alla som har blivit upprörda över vissa frågor och för att han varit otydlig i presentationen av enkäten. Han lovade också att han skulle skicka ut en skrivelse till medlemmarna där han framför detta och förklara tydligare vad syftet är med medlemsenkäten. Detta ska ske så fort som möjligt efter helgerna. Sammanfattningsvis var han mycket glad över att vi framfört våra åsikter och skulle ta med sig det i sitt arbete.

Även Berne och jag var nöjda med samtalet och vi tror att det var mer effektivt än att skriva en skrivelse. Vi fick också möjlighet att presentera Lundakretsen, vilket kan vara bra inför framtiden.

Så här presenterade förbundet medlemsenkäten; Seniorpanelen:

Förbundet SPF Seniorerna har under december 2020 genomfört en medlemsundersökning. Undersökningen har skett digitalt och skickats med e-post till alla som ha en e-postadress i SPF:s medlemsregister. Totalt har 159.343 medlemmar fått undersökningen varav 3.021 är 90 år eller äldre.

Sista dagen att fylla i enkäten var den 18/12.

Bakgrunden till enkäten är att förbundets företrädare ofta får frågan om "vem" de företräder i mer socioekonomiska termer såsom hur medlemmarna bor, hur de har det ekonomiskt och vilka intressen de har. Det är uppgifter vi inte har, och inte heller ska ha, i vårt medlemsregister. Därför ställer vi nu dessa frågor i en enkät för att på en sammanställd nivå få en bättre bild av förbundets medlemmar. SPF Seniorerna är en partipolitiskt obunden organisation. Trots det påstås ibland att förbundet har partipolitisk slagsida. För att få underlag på hur medlemmarna ställer sig politiskt ställer vi i undersökningen också några frågor om det.