Kommunstyrelsens ordförande undrar hur vi har det i Corona-tider

I slutet av april nåddes ordförandena i SPF-föreningarna i Lunds kommun av ett mail från kommunstyrelsens ordförande, Philip Sandberg. Han ville höra hur mottagarna av mailet och deras medlemmar har det i dessa tider? Han undrade om föreningen påverkats av coronapandemin? Philip Sandberg undrade även om det är någonting han ska tänka på i sin roll som beslutsfattare när det gäller oss äldre?

• Philip Sandberg

I slutet av april nåddes ordförandena i SPF-föreningarna i Lunds kommun av följande mail från kommunstyrelsens ordförande, Phlip Sandberg:

Hej [ordförandens namn],

Jag heter Philip Sandberg. Jag är ordförande i kommunstyrelsen i Lunds kommun. Jag ville höra hur ni och era medlemmar har det nu i dessa tider? Har ni som förening påverkats mycket av coronapandemin? Är det någonting du tycker att jag ska tänka på i rollen som beslutsfattare?

Önskar dig en trevlig dag.

Vänliga hälsningar,

Philip Sandberg (L)
Kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun

Mayor of the City of Lund
_________________________

Flera SPF-ordförande svarade. En av dem var Christer Särnstrand, SPF Lund Centrum. Här är hans svar:

Hej Philip,

Tack för att du hör av dig! Jag ska försöka besvara dina frågor om hur vi som pensionärsförening upplever den rådande situationen:

• Livet har blivit mycket torftigare genom bristen på sociala kontakter, men tack och lov får vi i Sverige röra oss fritt ute i det vackra vårvädret om vi håller oss på avstånd från andra människor. Det jag tror att vi saknar mest är de fysiska mötena med vänner och anhöriga, som vi är vana med att ha.
  • Som förening har vi påverkats i hög grad. SPF Lund Centrum har ett gediget program för vårterminen 2020 med en mängd aktiviteter där vi träffas i olika sammanhang: studiecirklar, månadsmöten med föredrag, kulturella arrangemang (Malmö Opera, Malmö Live m fl.), studiebesök, utflykter, pubkvällar, flerdagsresor, bokklubbar och promenadgrupper. För en del av dessa aktiviteter brukar vi utnyttja kommunens träffpunkter för seniorer. Från och med den 11 mars har vi ställt in samtliga aktiviteter för resten av vårens program. Vi har nu våra styrelsemöten via nätet och kommunicerar med våra medlemmar via mejl. Vi håller nu på att ta fram ett program för våra aktiviteter till hösten och här råder en stor osäkerhet om vad vi då kan genomföra. Vi kommer emellertid att trycka upp ett program och så får vi hoppas att det mesta går att genomföra.
  • Vi är mycket nöjda med träffpunkterna för seniorer. Sedan något år har Träffpunkt Arkivgatan blivit vår främsta mötesplats för olika aktiviteter och det fungerar utmärkt! Nu när träffpunkterna är stängda fram till i slutet av juni med möjlighet till förlängning är det viktigt att kommunen på annat sätt kan stödja de äldre med utökad service. Vi uppskattar initiativet med Stöttning med vardagsärenden, där man kan få hjälp med inköp av mat och receptfria läkemedel m m. Vi föreslår att Lunds kommuns frivilligkraft också kunde utnyttjas till att hämta böcker från kommunens bibliotek.
  • De allra mest utsatta bland oss äldre är de som bor på äldreboende eller är i behov av hemtjänst. Som läget är just nu är den här gruppen de som är mest utsatta för att drabbas av coronaviruset. Det beror på att de genom sitt behov av hjälp måste få besök av många människor i sitt boende. Enligt Centrum för åldrande och hälsa vid Göteborgs universitet kan det passera mellan 10 och 20 personer genom de gamlas hem per vecka. När den här pandemin är över borde kommunen se över hela systemet med hemtjänst och äldreboende, så att det organiserades på ett säkrare sätt. Här behövs säkert initiativ från statligt håll med långsiktig finansiering av äldreomsorgen, men jag tror att det går att göra en hel del redan nu på kommunal nivå.

Jag ställer gärna upp för framtida samtal om de här frågorna. När allt böjar återgå till det normala bör dessa frågor tas upp i KPR för vidare diskussioner.

Hälsningar Christer
____________________________

På detta har Philip Sandberg svarat den 6 maj:

Hej Christer

Först och främst vill jag säga att ni bedriver ett mycket fint arbete och att det är väldigt värdefullt att ha en så drivande förening som er i kommunen. Jag håller med dig helt om denna ensamhet och isolering som många nu upplever. Vi behöver träffas. Det är positivt att ni kunnat vara i kontakt med era medlemmar, många har det inte lätt i dessa dagar. Låt oss hoppas att vi snart kan lämna detta bakom oss och återgå till mer av ett normalläge. Önskar dig en fin dag.

Vänliga hälsningar,

Philip Sandberg (L)
Kommunstyrelsens ordförande i Lunds kommun

Mayor of the City of Lund
___________________________________

Christer Särnstrand har också skickat en kopia av svaret till Anders Almgren, så att också oppositionen får del av hans synpunkter på Philips frågor. Han har även fått svar från Anders. Han ställer gärna upp för att föra en dialog med oss om dessa frågor. Christer tror att när allt detta är över är det läge att ta upp frågorna om hur vi organiserar äldreomsorgen i vår kommun i KPR för diskussion. Det är positivt att PRO också har lyft frågan om kommunens äldreboende och hemtjänst.