11-14 juni

Resa till Värmland

• Mårbacka

Kl. 8.00 måndagen den 11 juni åkte ett gäng glada SPF:are från Skänninge mot Värmland. Busskaffe serverades vid Industrimuseet i Bofors, Karlskoga. Vi guidades sedan runt av f.d. Skänningebon Göran Sundmar. Där fick vi bl.a. se olika gamla kanoner. Lunch åt vi i Träslottet, Kristinehamn. En guide följde med oss ut till Picassoskulpturen som föreställer hans hustru Jacqueline och är 15 meter hög och står vid Vålösundet utanför Kristinehamn. Den invigdes 1965 och gjordes av den norske konstnären Carl Nesjar. Vi åkte till hotellet Good Morning i Karlstad där vi bodde alla tre nätterna.

Dag två besökte vi Klässbols Linneväveri där en guide berättade om verksamheten. Sedan fick vi gå runt i väveriet. På Gate Gästgiveri i Arvika åt vi lunch innan vi besökte Arvika fordonsmuseum. Där finns bl.a. många gamla fina bilar, motorcyklar, cyklar och spisar.

Dag tre åkte vi till Östra Ämterviks kyrka där Selma Lagerlöf är begravd. Där hade vi en rolig guide som berättade om och visade kyrkan och gravplatsen. Vi besökte Mårbacka där Selma Lagerlöf föddes 1858 och dog 1940. Vi fick en guidad tur runt i det vackra huset. Vi drack kaffe där och fick en kaka, skrädmjölsdröm som bl.a. innehöll skrädmjöl som är ett stenmalet fullkornsmjöl av vedugnsrostad havre. I Molkom åt vi lunch på Lilla Huset. Vi fortsatte till Filipstad och Wasabröd där en man berättade om företaget som är världens största tillverkare av knäckebröd och ägs sedan 1999 av italienska Barilla.

Dag fyra börjar med en guidad båttur på Klarälvsdeltat och Vänern, förbi Hammarö. Vi blev avsläppta vid Värmlands museum där vi åt lunch. Sedan besökte vi Lars Lerins Konsthall där vi blev guidade runt bland alla fina konstverk. Vi åkte till Lillängshamnens fiskrökeri där vi fick köpa fisk m.m. Därefter bar det iväg hemmåt. Kjell Hansson tackade reseledarna Lennart Granström och Ulf Ivarsson för en mycket trevlig resa och ett tack också till vår chaufför Bengt Brodell.