Resa till Österlen

SPF Birger Jarls resa till Österlen

Fyrtiosju pigga pensionärer startade resan till Österlen kl 8.00 från torget i Skänninge måndagen den 13 juni 2022. Vi blev inkvarterade i Sandskogens stugby utanför Ystad.När vi ätit åkte vi till vinodlare Carl-Otto Ottergren på Köpingsbergs gård. Han tog emot oss och berättade om vinodlingen. Vi fick provsmaka två sorters vitt vin.
Tisdagen åkte vi från Ystad mot Österlen där vi passerade några av Skånes 250 slott, bl.a. Högestad slott, Lyckås slott och Kronovalls slott. Vi åkte förbi Brösarps backar och Ravlunda kyrka där Fritjof Nilsson Piraten och Olle Adolfsson ligger begravda. På Fritjof Nilsson Piratens gravsten står inget namn utan orden: Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt ytterstad och dog verkligen den 31 januari 1972. Vi gjorde ett besök på Kiviks Musteri. På eftermiddagen gjorde en grupp en guidad vandring i Simrishamn och den andra gruppen besökte Automuseum med gamla bilar. Dagen avslutades med ett besök på Österlen-kryddor där en av  ägarna berättade om sina närodlade kryddor. Efter en god middag på en restaurang nere vid Östersjöns vatten åkte vi till vårt boende och där samlades vi sedan på den stora verandan och hade en trevlig kväll.
På onsdagen åkte vi först en guidad busstur i Ystad och sedan gick vi en promenad i det medeltida Ystad. Vi åkte till Kåseberga där vi vandrade upp till skeppssättningen Ale stenar. Tillbaka nere i Kåseberga åt vi stekt strömming och potatismos som smakade mycket gott. På eftermiddagen besökte vi Glimmingehus, Sveriges bäst bevarade medeltidsborg. När vi på kvällen åt middag på en restaurang i Ystad kom tornväktaren in och blåste i sin lur och överraskade oss. Vi gick sedan ut till S:ta Maria kyrka och hörde när han blåste från tornet. Varje natt året runt ljuder en utdragen dov signal över Ystad centrum. En tonstöt för varje kvart från kl 21.15 till kl 24.00. Det är tonväktaren i S:ta Maria kyrkas torn som förkunnar att allt är lugnt i staden enligt en flera hundra år gammal tradition.
På torsdagen besökte vi Dag Hammarskjölds Backåkra och efter en god lunch på Löderups Strandbad bar det av hemåt med nöjda resenärer. Reseledarna Ulf Ivarsson och Marianne Pettersson tackades för en mycket trevlig resa och likaså busschauffören Roger Blixt som körde oss så lugnt och bra.