Välkommen till SPF Seniorerna Kopparn Åtvidaberg!

Kopparn är vår lokalavdelning inom SPF Seniorerna. SPF Seniorerna är en medlemsorganisation för alla som har rätt till pension oavsett ålder, den som fyllt 61 år eller är gift eller sambo med medlem.
SPF Kopparn Åtvidaberg grundades 1983.

Medlemsavgiften är fr o m år 2019 250 kr per år. SPF Seniorerna är politiskt och religiöst obundet och har idag ca 270 000 medlemmar. I Kopparn är vi ca 280 medlemmar. Med medlemsskapet följer också en hel del medlemsförmåner i form av rabatter samt en mycket bra tidning (Senioren).

Vad gör Kopparn?

En viktig uppgift är att arrangera olika aktiviteter som stimulerar till gemenskap. Vi har medlemsträffar kl 14:30 (se föreningens programblad) 2:a måndagen i varje månad under perioden sep - april på Församlingsgården. (Under våren och hösten 2024 är våra månadsträffar i Pingstkyrka.) På dessa träffar har vi underhållning i form av sång/musik, föredrag, kåserier e d. Vi brukar också ha någon form av samhällsinformation samt information från styrelsen och kommittéer. Det finns också tid att umgås med andra medlemmar.

Vi anordnar kurser, resor, studiecirklar mm enligt medlemmarnas önskemål. Alla är välkomna att komma med förslag. Kurser och studiecirklar anordnas i samverkan med Studieförbundet Vuxenskolan.

Vad gör SPF Seniorerna?

SPF Seniorerna verkar för att Sverige har en bra äldrepolitik, inte minst den ekonomiska. SPF Seniorerna driver hårt kravet på lika skatt för lön och pension.

SPF Seniorerna samverkar i Regeringens Pensionärsråd och samtalar med riksdagens utskott, de politiska partierna och olika statliga myndigheter i äldrefrågor.

I SPF Seniorernas arbete är inflytande, valfrihet och livskvalitet tre viktiga ledord.

SPF Seniorerna arbetar med folkhälsa och friskvård bl a genom ett 10-tal förbundsmästerskap. Vidare står kompetensutveckling högt i kurs hos våra medlemmar.

SPF Seniorerna ger ut tidningen Senioren till alla medlemmar med 9 nummer per år.

Viktiga frågor för SPF Seniorerna och Kopparn

• Hur kan äldre hålla sig friska ?
  • Hur kan äldres inkomstnivå förbättras rimligt i takt med omgivningens ?
  • Hur kan äldre få en bra omsorg och sjukvård ?
  • Hur kan äldre få ett bra boende i livets olika faser ?
  • Hur kan äldres ensamhet brytas ?

Välkommen i vår förening !
För din och alla pensionärers skull !

Åtvidaberg i mars 2024.

Styrelsen