Hej alla lässugna SPF:are

Nu är alla härliga helger över. Det blir en lugnare period framöver och kanske mer tid för läsning?

Läs här Gunillas boktips januari 2022. Hej alla bokintresserade SPF Kamrater!

Läs här Gunillas boktips Juni 2022 till alla bokintresserade i SPF Kamraterna

Så har vi nu fått en ny nobelpristagare i litteratur Abdulrazak Gurnah.

Visste ni vem han var? Inte jag heller! Och litteraturkritikerna i Svt var enligt Christoffer Lundström (bördig från Örebro) som fågelholkar. Desto roligare var det härom dan när jag mötte Kerstin (medlem i vår förening Kamraterna) och frågade henne om hon kände till pristagaren. Jo, hon hade gått till sin stora bokhylla och plockat fram ”Den sista gåvan” som hon läste 2017. Bra jobbat!

Så småningom får vi väl ta oss an någon av de två böckerna som är översatta till svenska.

Men jag tänkte idag plocka fram ett par andra böcker som kan vara intressanta att läsa. Många författare skriver memoarer. De skriver om sin uppväxt, sin familj och ibland sin släkt långt tillbaka i tiden.

En kulturprofil på SV radio som ni ofta hör är Gunnar Bolin. Men känner ni till hans historiebakgrund? I ”Hovjuvelerarens barn” berättar Gunnar om sin spännande släkt från mitten av 1800-talet fram till våra dagar.

Tara Westover, amerikansk författare, som föddes i Idaho 1986 och växte upp i en mormonfamilj isolerad från omvärlden. Hon fick aldrig gå i skolan. Först när hon själv tog hand om sina studier visade det sig att hon är oerhört begåvad. Hon hade dock svårt att slita sig från den destruktiva familjen. Hennes bok ”Allt jag fått lära mig” är idag översatt till 26 språk.

Den här boken finns också med bland bibliotekets ”cirkelbokskassar” med 5 – 6 böcker i varje kasse. Fantastisk bok!

God läsning nu när höstmörkret kommer! Hälsningar
Gunilla Hedqvist, kulturansvarig på distriktet