Lite historik

Föreningen bildades den 23 mars 1972 och fick namnet SPRF Kalmar, Klubb 185. Till föreningens förste ordförande valdes Albert Peterson.

I det enda bevarade protokollet från 1972 daterat 30 oktober kan man bl.a. läsa

• Att kaffe med bröd vid mötena ska beställas och betalas var för sig.
  • Att närvarobok i fortsättningen ska läggas fram för påteckning vid varje möte.
  • Att frågeformulär skall tillställas varje medlem för att utröna medlemmarnas önskemål beträffande olika aktiviteter, studier o. dyl.
  • Att lotterier borde anordnas vid sammankomsterna med om möjligt skänkta priser.
  • Att Lucia-fest skulle anordnas och kontakt skulle vidare tas med Barometerns däri inblandade redaktörer för att därigenom kunna ordna ett framträdande av årets Lucia-brud.

Namnet ändrades 1986 till SPF Kalmar, Klubb 185. 2012 togs klubb185 bort och namnet ändrades till SPF Kalmar.

Vid förbundsstämman 2015 ändrades namnet till SPF Seniorerna följt av lokalföreningens namn. Även en ny logotyp antogs.

Föreningens uppgift enligt stadgarna är att främja SPF Seniorernas mål genom:

• Informera medlemmarna i frågor som berör dem.
  • Verka för gemenskap, trygghet och trivsel bland medlemmarna.
  • Tillvarata medlemmarnas intressen på det lokala planet genom att driva frågor i KPR - Kommunala Pensionärsrådet.
  • Aktivt verka för att ansluta personer som äger rätt till medlemskap i organisationen.
  • I övrigt bedriva verksamhet som främjar förståelse och solidaritet mellan generationerna.

Samverkan bör ske mellan föreningarna i distriktet.
Första numret av medlemsbladet Värt att Veta gavs ut år 2004.
Den 31 december 2016 hade föreningen 1.055 medlemmar.
Den 31 december 2021 var vi inte lika många. Men vi hoppas bli flera!

Angående korten i "karusellen" på startsidan:
Båda korten är tagna av Thomas Olofsson.