9 maj

Ett 35-tal personer från SPF Breared gjorde en förmiddagsutflykt till Miniland i Ljungby som finns i stationens gamla styckegodsmagasin. Det är en förening som egentligen heter Ljungby Järnvägsförening TågCentralen som har byggt upp och sköter Miniland. När vi kom dit blev det först 10-kaffe och information om verksamheten och sen filmvisning från olika platser på Bolmabanan.
Bent Schultze som var född i Danmark var läkare i Ljungby från 1956 och hans stora fritidsintresse var modelljärnväg och hans skapade ett stort landskap med modelljärnväg i sin källare och som han donerade 1996 till kommunen och det har föreningen återskapat nu och det och mycket annat förevisades för oss. Vilket enormt fint arbete. Ett stort tack för en mycket fin visning.