Hälsotips

Hälsotips och annat nyttigt

Hälsotips

STROKE - HJÄRNBLÖDNING
Läkare har enats om en metod att känna igen stroke genom 3 enkla frågor:

1. Be personen att LE
  2. Be personen att LYFTA UPP BÅDA ARMARNA
  3. Be personen att SÄGA EN ENKEL MENING sammanhängande (t.ex.: "Idag skiner solen")
    Om personen har svårigheter med någon av de tre uppgifterna så tillkalla genast ambulans (tel:112) och beskriv symtomen.

HJÄRTATTACK
Antag att du är ensam.
Plötsligt känner du STARK SMÄRTA i bröstet. Smärtan börjar stråla ut i din arm och upp i din käke.
VAD GÖR DU ??
Hur överlever man en hjärtattack när man är ensam?
Eftersom många är ensamma när man får en hjärtattack och är utan hjälp, så har personen vars hjärta slår felaktigt och som börjar känna sig yr, endast ca 10 sekunder på sig innan man förlorar medvetandet.

VAD GÖR MAN??
SVAR:
Börja hosta upprepade gånger och mycket kraftigt. Ett djupt andetag skall tas före varje hostning och hostningen måste vara djup och så lång som möjligt, på samma sätt som när man försöker få upp slem från lungorna.

Ett andetag och en hostning måste upprepas hela tiden, ungefär varannan sekund utan uppehåll till dess att hjälp anländer eller till dess att hjärtat känns som om det slår normalt igen.

(Djupa andetag för ner syre i lungorna och hoströrelserna kramar hjärtat och håller blodet i cirkulation. Det kramande trycket på hjärtat hjälper hjärtat att återfå normal rytm.)

Ring sedan efter ambulans (tel: 112)
Vårdupplysningen 1177

Tips (Polisen, tips och råd)

Nixnummer.
Vill du slippa telefonförsäljare hem? Så gör du för att NIX-anmäla ditt telefonnummer.

• Ring 0772 28 00 00 (för mobil eller fast telefon) eller 020 27 70 00 (endast fast telefon) och följ instruktionerna.
  • Ditt telefonnummer spärras för försäljning, marknadsföring och insamlingar. (Gäller all telefoni, oavsett teknik.) Läs mer om NIX
  • Skulle du ändå bli uppringd.
    Våga vara oartig! Lägg på om säljaren fortsätter trots att du säger nej.

TÄNK PÅ !

• Läs din post, så du inte missar ett avtal.
  • Utnyttja ångerrätten på 14 dagar
  • Hjälper inget annat, bestrid avtalet. Skriv "jag har inte ingått ett avtal med er etcetera" och skicka med rekommenderad post till företaget.

________________________________________
SMART SENIOR
Distriktet har tecknat ett treårigt avtal med Smart Senior som erbjuder ett rikstäckande rabattkort utan kostnad för oss med många fina erbjudanden: Toyota erbjuder upp till 9 % rabatt på vissa modeller, Synsam ger 25 % på alla glas. Mängder av resor, hyrbilar, datorer och mobiltelefoni.
SMART SENIOR-KORTET. Hur gör jag?

• För att kunna få del av rabatterna så måste du skaffa ett Smart Seniorkort.
  • Gå in på hemsidan http://www.smartsenior.se/
  • klicka på "Bli medlem" högst upp på sidan.
  • Välj kort 36 månader för 299 kr och tryck på nästa.
  • Markera SPF Seniorerna för förbund. Fyll i dina personuppgifter.
  • Nästa steg är varukorgen och nu kommer det viktiga!
    Skriv SPFHAL2015 i rabattrutan och klicka på "lägg till rabattkod".
  • Nu ska det stå 0 kr på slutraden.
  • Välj fraktsätt och klicka på nästa. Kolla uppgifterna och beställ.
  • En bekräftelse kommer omgående till din epostadress.

Till e-posten kommer dagligen olika erbjudanden men medlemskortet dröjer lite. Medlemskortet är laddat och klart att använda när du har det i handen. Det går att anmäla sig per telefon för den som inte har internetanslutning. Ring 08-410 426 10. Rolf-Arne Ullaeus