Genomförda aktiviteter 2014

Julfesten 6 december

Så är även årets julfest "överstökad". Det blev en trevlig avslutning på året med nästan 80 deltagare. Ingela och Martin i Mac Olssons bidrog som vanligt med sin trevliga mys- och dansmusik. Den goda julmaten levererades av Åmans Kök och Bar i Bro.

Weine Ekström framförde även i år den dråpliga varianten av Victor Rydbergs dikt "Tomten", där huvudpersonen avslutar sina dagar som isterbandsfyllning på ett renslakteri.

Klicka här för bilder.

Besöket på Fotografiska museet 26 november

Text: Jan-Erik Ryd Stålhammar

Tolv nyfikna pensionärer mötte upp på Fotografiska muséet den 26 november. Vi fick en mycket duktig guide som lotsade oss genom utställningen av tävlingsresultatet om årets bästa bilder. Det handlade om livet från födsel till bortgång. Underbara bilder! Men utan guide hade det varit svårfångat. Vi avslutade med gott fika på översta våningen med en av dimma förstörd utsikt.

Jubilarfesten 12 november

Oj, så många jubilarer som blev firade, hela 44 stycken. Och så många som ville vara med och fira dem, totalt var vi 103 medlemmar!

Som vanligt bjöd föreningen på smarrig smörgåstårta och kaffe medan Folkdansgillets favoritspelman Lennart Carlsson stod för musikalisk underhållning.

Jubilarerna försågs med varsin Aladdin-ask och lyckliga lottvinnare fick vitt, rött eller blomdekoration med sig hem.

Förutom jubilarerna firade vi även våra boule-hjältar Pasi Tikkanen, Karl Edvardsson och Stefan Wikner vilka vann boultävlingen VikingLine Trophy på Åland 23 – 24 maj med deltagande lag från SPFs och PROs Stockholmsdistrikt.

Föredrag om Grönland 22 oktober

Monica Larsson från resebyrån Grönlandsresor AB berättade initierat om Grönland. Vi fick även se och känna på äkta sälskinnsstövlar fordrade med isbjörnsskinn och en handväska gjord av av sälskinn. Intresset från oss ca 45 åhörare var stort och Monica fick svara på många frågor. Lotteri samt kaffe med kakor och Arnes bullar bidrog till en lyckad aktivitet.

Vandringen i Sundbyberg 3 oktober

Text: Gerd Kjellin

Vi tog tåget till Sundbybergs station från Kungsängen och tunnelbana till Duvbo som ligger vid Sundbybergs Idrottsplats. Vi såg först statyn Spjutkastaren som är gjord av Carl Fagerberg. Han har även gjort Stafettlöparen och Kulstötaren som står vid Maratonporten vid Stockholms Station som vi besökte 2012.

Sundbybergs idrottsplats är gammal men har på senare år försetts med curlinghall, ishall och senaste tillskottet är en fullstor idrottshall. 1978 byggdes även en simhall som nu byggs ut.

Vi går nu upp emot Tulemarken som planerades på 1930-talet. Många av kommunens innefolk köpte sitt villaboende där. Där fanns borgmästaren, chefer för stora industrier och kommunala pampar. Skådespelaren John Botvid och andra kändisar bodde också här. Och sedan fanns Dalgången med vanliga hantverkare. Jag (Gerd) bodde där med mamma och pappa. Allt skulle finnas till exempel tennisbana, slalombacke och alla gator var asfalterade och försedda trottoarer. På 1990 talet byggdes lägenheter i Tulemarken och då försvann en del av trottoarerna pga bilbeståndet i hyreshusen.

Vi gick och tittade på tennisbanorna och platsen för den nerlagda slalombacken som nu har hyreslägesbebyggelse. Vi såg på gamla fina villor och gick ner för Dalgången, där jag en gång bott, mot
Golfängarna. Vi rundade Lötsjön och tittade på alla fåglar. På 1800-talet fanns det vita näckrosor och stora kräftor i Lötsjön. Då bodde Lötgubben där i en jordkoja. Han hjälpte till i trädgårdar. I början på 1900 talet fanns ett badhus vid Lötsjön. Vi fikade vid Gröna Stugan och gick sedan upp genom idrottsplatsen och tog tunnelbanan till pendeltåget vid Sundbybergs station och därifrån pendeltåget hem till Kungsängen.

Fakta om Sundbyberg:

• Sundbybergs gård låg ungefär där Marabou köpte mark 1916.
  • Sundbybergs gårds ägare Löfström sålde mark för järnvägsbygget 1876.
  • Sundbyberg var köping 1880-1926 och blev därefter stad 1927.
  • Första begravningen i egen kyrkogård skedde 1913.
  • Nu är Sundbyberg en egen församling. Har förut tillhört Bromma.

Resan till Wira Bruk och Mariehamn 10 september

Text och foto: T. Ahlsén

Tack vare fint väder, trevlig guide och glada medresenärer hade vi en härlig stund på Wira Bruk där vi fick ta del av intressant information om dess historia. Många fina gamla och nytillverkade smidda föremål fick vi också se. Den härliga middagsbuffen på Rosellafärjan förstärkte den positiva upplevelsen denna soliga och varma höstdag.

Klcka här för bildspel.

Barcelonaresan 2-5 september

Text: T. Ahlsén - Foto: T. Ahlsen, A. Nyberg, S. Jogmar och R. Stenlund

Nu kan vi berätta att även Barcelona har härjats av vikingar - närmare bestämt 23 stycken.

Vi for med abonnerad buss från Kungsängen till Arlanda. Så bekvämt! Såväl dit- som hemresan gick utan problem och Norwegian låg till och med före tidtabellen i båda riktningarna.

Väl nere i Barcelona delades vi upp på de två hotellen Hotel Praktik Garden och Hostal Live Barcelona, båda på gångavstånd från torget Placa de Catalunya som utgör stadens centrum. Härifrån utgår den berömda gågatan La Rambla som avslutas vid havet med en hög staty av Columbus som landsteg här efter sin upptäckt av Amerika.

Efter att vi hade intagit våra hotell och vilat en stund tog vi oss till restaurangen Contempo strax
intill ovannämnda torg. Efter ett beök i baren ledsagades vi genom ett vackert smyckat trapphus ned till en egen middagssal där vi åt en trerätters middag. Det var god mat och perfekt uppassning.

På onsdagen var det dags för bussrundtur och besök i den berömda kyrkan Sagrada Familia, en Antoni Gaudi-skapelse som utsetts till världens åttonde underverk och som är under byggnad sedan 1882. Vilken upplevelse! Lunchbuffé intog vi på en restaurang nära kyrkan. Resten av dagen reserverades för egna aktiviteter. Några av oss tog sig en promenad på gågatan La Rambla och avslutade med sen måltid på en uteservering.

Picassomuseet var målet för torsdagen. Vi tog tunnelbanan och fick sedan en trevlig gångtur genom "gamla staden" med många gränder. Framme vid muséet fick vi vänta en stund innan vi släpptes in. Efter museibesöket tog vi oss ett glas på torget Placa de L´Angel och strax därpå intog en del av oss lunch på en irländsk restaurang intill. På kvällen blev det middag på restaurangen Tablao Cordobes på La Rambla 35 med stor middagsbuffé. Sedan förflyttade vi oss till en annan lokal i restaurangen och fick uppleva fantastisk flamencodans.

Fredagsaktiviteterna startade med ett besök i saluhallen Mercat de La Boqueria med ingång från gågatan La Rambla. Där köpte vi litet mat och dryck som vi senare skulle inta vid ett besök i Antoni Gaudis park Parc Güell. Vi åkte till en tunnelbanestation i närheten av parken, men på grund av att Johan fått felaktig information på hotellet kom vi inte in genom huvudentrén. Nu började en jobbig strecka med en mycket brant gata i kombination med flera rulltrappor. Sista biten fick vi gå uppför en grusväg till toppen av en höjd som ingick i parken. Luften var mycket fuktig och temperaturen troligen uppåt 30 grader. Många gick sedan ned en bit till en trädbevuxen öppen plats med bord och bänkar och intog den medhavda matsäcken där. Ljuv musik framfördes av en fantastiskt duktig gitarrist som satt i skuggan av träden. Så småningom tog vi oss ned till huvudentrén på andra sidan parken. På vägen dit hade vi en fantastisk utsikt över bland annat kyrkan Sagrada Familia. Vi var nog flera som missade, eller inte orkade med, ett antal sevärdheter i närheten av huvudentrén. Så återstod att ta sig till respektive hotell igen för att hämta bagaget och invänta transport till flygplatsen. Där hann vi med lite förfriskningar innan det var dags att gå ombord.

Vid ankomsten till Arlanda lyckades Lillo övertala vår privata busschaufför att, efter ankomst till
Kungsängens Torg, släppa av några av oss på andra adresser i Kungsängen, Tibble och Brunna för att
slutligen återvända till bussens "hemmastation" i Bro. Många resenärer vaknade nog sent på lördag
förmiddag.

Ett mycket stort tack till Johan Ryd för en fantastiskt trevlig, intressant och välarrangerad resa. Tack även till alla trevliga och kämpaglada medresenärer som förgyllde dagarna i Barcelona.

(Att Lillo har stora aktieinnehav inom husvagnsbranschen lär väl ingen ha missat efter hans ihärdiga
propagerande med sången: "Man ska ha husvagn ...". Vi får väl se om han lyckas påverka aktiekurserna.)

Klicka här för bildspel.

Upptaktsmöte 24 augusti

Text och foto: Torbjörn Ahlsén

Så var sommaren så långt kommen att det hade blivit dags för uppstartsmöte inför hösten. Närmare fyrtio vikingar satte sig till bords i hembygdsgården för att njuta av god mat och musikalisk underhållning.

Johan Ryds färdigheter i köket uppskattades som vanligt. Lars Torpo klinkade fram ljuvliga toner från sin musikanläggning, ibland med song av Stig Kjellin som även hade ordnat musikalisk frågesport.

Musikalisk underhållning på Hallwylska Museet 17 augusti

Text och foto: Torbjörn Ahlsén

Det blev en trevlig kväll med Rimma Gotskosik och hennes duktiga pianist samt sångare och dansare. Värdhusets Vita Hästen stränga men innerst inne varmhjärtade Josepha, hennes överkypare Leopold och deras charmerande gäster bjöd på en glittrande musikalisk fest med det allra bästa från operettens och den klassiska musikalens värld.

Resa till Mariefred 25 juni

Text: Lillemor Ring och Lillo (Jan-Erik Ryd Stålhammar)
Bilder: Lillemor Ring och Staffan Jogmar

Sjutton glada Vikingar seglade västerut en vacker försommardag med ångfartyget s/s Mariefred byggt 1903. Båten utgick från Stadshuskajen kl 10 på förmiddagen. Vi beundrade den blåa och glittrande stora Björkfjärden och kastade blickar mot Birka.

Kaptenen på båten (Claes Insulader) berättade om platser vi passerade på ett föredömligt sätt. Men sjökortsutdraget i broschyren måste man ha dubbla glasögon på sig för att kunna läsa!

Efter landstigningen i Mariefred fortsatte vissa Vikingar med Ångtåget. Tåget är ungefär lika gammalt som s/s Mariefred, som byggdes 1903. Andra Vikingar tog en promenad i Mariefred. Orten fick stadsrättigheter redan 1605 genom kung Karl IX:s försorg. Staden fick sitt namn efter klostret "Pax Mariae" och byggdes första gången av adelsmannen Grip.

Sedan gjorde vi en guidad rundvisning på Gripsholms Slott, föredömligt ledd av slottsuppsyningsmannen i Kungliga Hovstaterna Jim Sjöberg. Där fick vi höra om Gustav Vasa, drottning Kristina, Hedvig Eleonora m.fl. regenter och om den rika porträttsamlingen. Inte minst hann vi med en kort titt på Lillos namne, nämligen adelsmannen och förmodade krigsherren greve Stålhammar som levde på Gusav Vasas tid. Vi besökte också slottets teater från sjuttonhundratalet. På återresan samlades Vikingarna i ångbåtens matsal för en gemensam middag.

Kyrkorundturen 2 juni

Text: Jan-Erik Ryd Stålhammar, alias Lillo

Vi var 22 förväntansfulla pensionärer som samlades på planen utanför Kungsängens Kyrka. Vi packade in oss i våra bilar och körde i en lång kolonn till Västra Ryds Kyrka.

Där mötte Lars Axelsson upp och berättade initierat om kyrkans historia. Mycket spännande! Vill du också få del av historien så finns den att läsa om på Wikipedia (klicka här) eller varför inte åka dit. Kyrkan är öppen kl. 12–16 t.o.m. 2 augusti.

Sedan fortsatte vi till Håbo Tibble Kyrka

Där mötte Per-Åke Ljungkvist upp och visade oss denna vackra kyrka och talade inspirerande om dess historia (klicka här). Det hela avslutades utanför kyrkan där vi satt i solskenet och drack medhavt kaffe med mackor.

En härlig utflykt avslutades vid Kungsängens Kyrka. Den hade vi också tänkt bese. Men det hade varit så inspirerande och intressant på de tidigare visningarna så kyrkan var stängd när vi kom fram. Vi var för sena!

Bridgeavslutningen 27 maj

Foton: Torbjörn Åberg och Ulla Danson

Vårens bridge är nu avslutad. Efter en väl genomkämpad termin var vi 42 medlemmar som startade dagen med bridgespel. Därefter intog vi en gemensam lunchmiddag bestående av en buffé (catering från Golden Cave) i den tidigare restaurangskolans matsal.

Vår tidigare tävlingsledare Sven-Erik tackade de nuvarande tävlingsledarna med blommor och presentcheckar för deras insats under våren.

Hälsar Bertil.
Glad sommar!

Resan till Vaxholm och Mariehamn 21 maj

Foto: Torbjörn Ahlsén och Lillemor E Ring

Det var strålande sol när 33 förväntansfulla resenärer äntrade den inhyrda bussen på torget i Kungsängen omrking kl 9.15.

Framme i Vaxholm fick vi vänta en stund på färjan över till fästningen där vi möttes av museichefen Erik Himmelstrand. Han lotsade oss först till dukade kaffebord. Därefter visade han oss runt i fästningsmuseet och berättade om fästningens intressanta historia genom seklerna.

Sedan styrde vi kosan mot Kappelskär där vi kunde sitta kvar i bussen medan den körde ombord på färjan. Väldigt bekvämt. Nu började det nog kurra i maggen på en och annan av oss, men vi fick ge oss till tåls i ca 30 minuter innan vi kunde hugga in på den välsmakande buffén.

Efter matintag vidtog diverse besök i taxfreebutiken varefter några tog sig en nypa frisk luft på däck. Trevligt umgänge försiggick på hemvägen och snart var det dags att gå ned till bussen igen. Vi var tillbaka på Kungsängens torg omkring kl 21.10 efter att ha lämnat av några resenärer på Kungsvägen.

En mycket trevlig aktivitet var till ända.

Göklunchenpå Hällkana 9 maj

Det började oroväckande. Den nyckel som Arne Norgren hade fått av kommunen, och som skulle passa till lokalerna i Hällkana, var lätt deformerad och fungerade inte. Efter mycket om och men lyckades Stig och Gerd Kjellin att, efter en rasande färd till Kommunhuset i Kungsängen, få tag i en fungerade nyckel så att vi till slut kunde komma igång med förberedelserna.

Arne hade fixat grillkolen i god tid, så när ca 40 matfriska vikingar började skymta vid horisonten kunde han snart stilla deras värsta hunger med ljuvligt välgrillade och välsmakande korvar vid den fina nybyggda grillplatsen.

För att göra plats i maggarna för sill och potäter med mera, lurade vi ut de flesta på en tipspromenad i den sköna naturen utmed sjöstranden. Tolv tipsfrågor av skiftande svårighetsgrad höll dock på att ta knäcken av en del och frågeställaren (undertecknad) fick till slut ta skydd bakom orföranden Gerd Kjellin för att undvika avrättning och stegling på platsen.

Så småningom stillades känslorna och sillen verkade slinka ned utan problem. Jan-Erik Ryd Stålhammar, alias "Lillo", saluförde några lediga platser på resan till Vaxholm och Åland 21 maj och undertecknad avslöjade de rätta svaren på tipsfrågorna.

Slutligen presenterades resultatet från tipsrundan. Staffan Joggmar och Bertil Gustavsson kom på delad förstaplats medan Gunnel Glass kom tvåa. Fem personer delade tredje plats, men efter lottning blev Lars-Åke Sundblad den som fick äran.

Efter en trevlig fika- och pratstund avslutades dagens aktivitet samtidigt som det började regna lätt. Den här gången stod vi vikingar tydligen på god fot med vädergudarna.

Stadsvandringen med Gerd Kjellin 23 april

Text: Gerd Kjellin

Solig dag och vi var ett tjugotal som startade från Bro/Kungsängen. Åkte till Stockholm södra. Dagen innehöll mycket tåghistoria.

Första stoppet
Det handlade om Södersjukhuset som byggdes 1937-1944 (mitt i krigstiden).

På grund av krigshot så sprängde man ut ett bergrum på ca 5000 m2 under sjukhuset. Man såg också till att det fanns järnvägsspår in till sjukhuset – Kaj direkt till krigssjukhuset och även en helikopterplatta. Då allt var färdigt var kriget över och krigssjukhuset blev ett förråd.

Men på 1990-talet började man tänka på stora katastrofer som kan ske i fredstid. Nu iordningsställdes "katastrofsjukhuset" under Södersjukhuset och invigdes 1994. Lokalerna användes för utbildning, men alla lokaler är klara att användas inom några timmar. Lokalerna har egen luftrening och avloppsdel.

Andra stoppet
Vi står på bron över spåren och konstaterar att det finns 4 spår. Två spår söderut går på gamla Årstabron och 2 spår norrut går på nya Årstabron. När nya Årstabron blev klar år 2005 stängdes den gamla bron för reparation och öppnades 2012. Gång och cykelvägen öppnades då nya bron kom.

Tredje stoppet
Vi går på nya Årstabron och tittar ner på Tantolundens koloniområde. Vi pekar också ut högsta punkten på Tantolunden där försvaret hade luftvärnsställningar under krigsåren 1939-1945. Deras uppgift var att försvara järnvägsbron.

Fjärde stoppet
Vi ser den nya bebyggelsen vid Sjövikskajen på Liljeholmen där dom i berget spränger ut bergrum för bilparkering.

Femte stoppet
Fikarast på Lijeholmssidan. Vi gick sedan ner till Årstaberg för hemfärd. På vägen ner såg vi lite av arbetet för Citybanan som skall gå till Älvsjö. Vid Årstaberg kan man välja hemfärd Årstaberg–Kungsängen/Bro med pendeltåg eller spårvagn Årstaberg-Alvik-Sundbyberg och pendeltåg Sundbyberg-Kungsängen/Bro.

Då vi kom till Kungsängen satt vi i solen utanför Grottan och tog oss lite dricka (ca halva styrkan).

Söndagsmiddan 13 april

Den där Johan Ryd, visst är han en väldigt duktig matlagare! Det tror jag nog att alla 44 mätta matätare som deltog vid middan håller med om. Tillsammans med kallskänkan Gerthy och övriga i stödpatrullen blev det en härlig eftermiddag med god mat och dryck samt småmysig underhållning av Kar-Axel Björnberg med pianisten Palle Svanström. Omnämnas bör även den underbart goda cheese-cake-desserten med hallonsås som Inger Ryd Stålhammar hade åstadkommit.

Cosmonova och Nationalhistoriska Riksmuseet
10 april

Regnet duggade lätt och såväl sol som värme lyste med sin frånvaro när nio tappra vikingar gav sig ut på resa för att leta efter istidens jättar. Vi for ovan jorden och vi for under densamma, för att så småningom se dagens ljus vid Nationalhistoriska Riksmuseet.

Vi hade sällskap av en mängd glada barn och ungdomar i den stora biografen där vi fick närgångna och verklighetstrogna bilder på mammutar, vargar och sabeltandade tigrar. Men hur fasen bär de sig åt för att animera varelser på det sättet?

Efter bioföreställningen intog vi lite föda och dryck innan vi makade oss vidare in i museets utställningshallar för att beskåda några av de väldigt fina utställningarna.

Innan solen dalade anlände vi till hemmahamnen efter ett intressant och lärorikt studiebesök och därtill trevligt umgänge.

Ärtsoppslunchen 28 mars

Så är årets ärtsoppslunch avverkad. Denna gång med sång och gitarrspel av "Linkan". Stig Kjellin hade, som vanligt, svårt att tygla sin stämma och hoppade in som solist med ett par käcka låtar. Bra initiativ. Vi 50 deltagare fick härlig soppa, smaskiga pannkakor samt kaffe med mumsig mintchoklad innan den avslutande lottdragningen kom igång.

Mötet med Benny Goodman 5 mars

Ledsagade av Stig Kjellin fick vi 45 deltagare njuta av Benny Goodman och hans medmusikanter i ett flertal framträdanden som avslutades med den berömda konserten 1938 i Carnegie Hall. Vilken kille denne Benny, och viken orkester. Det var tider det! Tack Stig för en njutbar stund.

Besöket på Anders Hansers Biograf 21 februari

Av oss 11 som deltog var det nog inte många som hade hört talas om Anders Hansers Biograf på
Kommendörsgatan 28, Östermalm. Ingången visade sig vara väldigt anonym och vi fick trycka på en ringklocka för att bli insläppta.

På grund av något strul med bokningen fick vi vänta ca en timme innan vi kom in i själva biograflokalen tillsammans med ytterligare en grupp. Under väntetiden blev vi bjudna på ett mycket vackert bildspel som extra bonus.

Föreställningen är en kombination av Anders Hansers fina bildspel om Erik Axel Karlfeldt och
hans hustru Gerda där Max von Sydow hörs som Karlfeldt och Lena Dahlman som Gerda, samt en scenisk konsert där Linnea Sallay, mezzosopran/violin och Åsa Arvidsson, accordeon, gestaltar Karlfeldts liv i ord och ton. Under en paus serverades det dryck och mumsig bulle därtill. Det blev en mycket trevlig aktivitet i fina lokaler.

Klicka här för bilder.

Se även: www.hanser.se och www.linneasallay.se

Årsmötet 7 februari

Text och bild: Torbjörn Ahlsén

Vid årsmötet deltog 85 medlemmar av 555. Förutom de sedvanliga årsmötesärendena bjöds vi på fika med smörgås samt en härlig musikalisk underhållning av Elisabet Ryd som sjöng och spelade nyckelharpa.

Medlemsmötet 27 januari

Drygt 50 vikingar samlades till årets första medlemsmöte, den här gången i Kungsängens dagcentral.

Representanter från kommunens volontärverksamhet presenterade verksamheten som har funnits sedan 2008. Under de åren har många haft glädjen att vara volontär och många har haft möjligheten att få stöd och hjälp, med mycket gott utbyte för båda parter. Idag pågår volontärverksamhet på flera av våra äldreboenden, servicehus och träffpunkter, men även inom SFI (Svenska För Invandrare) och i hemmiljö. Ofta sker det i samarbete med andra kommunala verksamheter, frivilligorganisationer och ideella föreningar. Verksamheten söker kontinuerligt nya volontärer. Är du intresserad kontaktar du Maria Hörtin på 581 696 56 eller maria.hortin@upplands-bro.se .

När volontärverksamheten var avklarad tog Gunvor Hansson tillfället i akt att åter berätta om studiecirkeln angående brister i äldres läkemedelsbehandling.

Lelle Carlsson, som skulle underhålla oss med dragspel och locka oss till allsång, hade gått och blivit sjuk. Med kort varsel hoppade då Staffan Jogmar in i hans ställe och trakterade sin nyckelharpa med bravur, till och med i dur. Vilken nedrans tur, eller hur? Och allsång blev det.

Stig Kjellin berättade att han har långtgående planer på att sätta ihop en historielektion om Benny Goodman och dennes musik att framföras vid en senare sammankomst. Han ville höra om församlingen tyckte det var en bra idé, och det tyckte vi visst det.

Sedan gick Lillo igenom huvuddelen av de planerade aktiviterna under året och det verkade som att alla var nöjda. Det kom ett förslag om att vi borde resa till Österby Bruk i norduppland där det varje sommar även spelas en teaterpjäs med titeln Järnets Fångar. Församlingen verkade positiv till detta.

Som sedvanligt blev det lotterivinstdragning, varefter mötet avslutades.

För fikalogistiken och bullbakande ansvarade Arne Norgren som vanligt.