Möten 2020

Månadsmöte december 2020
Inställt på grund av corona-pandemin
--------------------------------------------------------------------------------------

Månadsmöte november 2020

Månadsmöte i Vissefjärda kyrka 13 oktober 2020

SPF:s ordförande Mona Jönsson hälsade ett 30-tal medlemmar välkomna till möte i Vissefjärda kyrka.

Gunilla Håkansson läste en egen skriven dikt "Allt är klätt i vita kläder". Dikten handlade om Vissefjärda kyrka.

Vår nya kyrkoherde Emmerly Hidling förrättade andakt och utgick från Psaltaren 73 Trygghet hos Gud och att bära varandra i tro. Hon berättade även lite om sig själv och sin familj.

Därefter berättade förre kyrkoherden Annette Geyer om Vissefjärda kyrka och dess rika historia. Vi fick också se Kyrkans alla vackra skrudar och antependier. Kyrksilvret och både gamla brudkronan från 1600-talet och nya kronan visades. Altartavlan samt övriga inventarier presenterades också.
Ordförande Mona Jönsson tackade prästerna med blommor och berättade om kommande program.

Mötet avslutades med diktläsning av Gert Sandberg.

Månadsmöte i Moshultamåla gamla skola 8 september 2020

På grund av coronaläget hölls mötet utomhus och gällande regler iakttogs. Efter en regnig förmiddag blev det en eftermiddag med solsken men med stark blåst.

Mötet inleddes med en bingorunda som fanns uppsatt runt området.

Ordförande Mona Jönsson hälsade de ca 20 närvarande medlemmarna välkomna och informerade om planeringen för den fortsatta mötesverksamheten och planerna på att besöka kyrkorna i församlingen.

Här skulle nu följt information från Länsförsäkringar, men ett sent återbud på grund av sjukdom gjorde att det fick utgå.

Istället räddade en av avdelningens medlemmar, Jan-Olle Wikström, situationen med ett kåseri om "människor jag mött" där han på ett intressant sätt berättade om fyra personer han mött i sitt arbete som präst.

Därefter var det dags för de medhavda kaffekorgarna.

Egon Lönnqvist hade sammanställt ett musikquiz och spelade melodier och de närvarande svarade på frågor om bl.a melodiernas namn, vem var textförfattaren eller vem som spelat in låten.

Månadsmöte i Moshultamåla gamla skola 11 augusti 2020

På grund av omständigheterna med restriktioner för coronaläget hölls mötet utomhus och gällande regler iakttogs. Vädret var varmt och fint och solen sken.
Ca 35 medlemmar var närvarande.

Mötet inleddes med en tipsrunda med tolv frågor som fanns uppsatta runt området. Frågorna var sammanställda av Britta Elm.

Egon Lönnqvist hälsade välkommen och gav en historik om Moshultamåla gamla skola, hur den hamnade på den plats den står nu och om de olika verksamheter som funnits där.

"Vägen hem efter 28 år i kloster" var rubriken för den f. d. nunnan Lydia Svenssons berättelse om vad som gjorde att hon valde livet som nunna hos Mariadöttrarna i Vadstena. Vi fick höra om livet i klostret tillsammans med de övriga 17 nunnorna, om rutinerna och arbetet och även om varför hon valde att lämna klosterlivet samt vilka svårigheter och möjligheter hon upplevde i samhället när hon kom åter till sin hemort.

Därefter var det dags för kaffekorgarna.

Egon Lönnqvist spelade några sommarmelodier.

Britta Elm redovisade tipsrundan och de rätta svaren. Bäst lyckades Göran Eriksson som hade 10 rätt. Håkan Persson rapporterade från det senaste styrelsemötet. Göran Andersson informerade om nystarten av KPR. På grund av coronaläget blir nästa möte, som hålls den 14 september, digitalt. SPF Emmaboda kommer att delta med sex ledamöter. Ordförande Mona Jönsson rapporterade från riksförbundets och distriktets verksamhet.

Månadsmöte maj 2020

Månadsmöte april 2020

Månadsmöte i Bromboda Bygdegård 10 mars 2020

Mia Johansson berättade historien om vikingarnas völvor och medeltidens häxor, deras droger och redskap. Som avslutning visade hon upp många av de trolldomsväxter som förekommer på Öland. Ett mycket uppskattat programinslag.

Sölve Ståhl, Conny Arvidsson, Steffen Nielsen och Egon Lönnqvist bjöd på ett trevligt sång- och musikprogram.

Månadsmöte i Emmaboda Församlingshem 11 februari 2020

Gert Sandberg framförde dikten "En gamling" av Dan Andersson.
Därefter bjöd trubaduren Lars Jerrhag tillsammans med basisten Lars Jönsson på ett sångprogram med bildspel där många svenska viskompositörer presenterades.  Stora applåder följde.
Efter kaffe med räksmörgås och kaka hölls föreningens årsmöte.
Reseledaren Göran Ernstsson efterlyste förslag på resmål med intressanta upplevelser, som han gärna arbetar vidare med. Lämpligen endagars bussresor.

Månadsmöte i Algutsboda Sockenstuga 14 januari 2020

Mötet samlade drygt 80 SPF-are. SPF-kören inledde med några stämningsfulla sånger. Därefter höll kyrkoherde Jan-Olle Wikström parentation över 10 avlidna medlemmar. Britta Elm skötte ljuständningen.

Gunilla Håkansson läste dikter ur sin diktsamling "Ansikte mot Ansikte" och Nanna Elverhöj ackompanjerade.

Efter kaffe och smörgås fortsatte mötet med ytterligare sånger av kören, information och lotteridragning. I medlemslotteriet vann Conny Arvidsson. Ordföranden Mona Jönsson avslutade mötet och tackade alla medverkande.