Verksamhetsplan 2023

SPF Seniorerna Klubb 65 i Hallstahammar har som ledord:

Inflyttande, valfrihet, livskvalitet och påverkan.

Dessa ledord ska styra oss i föreningens arbete och kontakter mellan våra medlemmar.

Vi ska vara politiskt obundna och utifrån detta styra vårt arbete med inriktning på medlemmarnas bästa.

Vi ska om möjligt stödja och initiera samverkan med andra pensionärsföreningar och sträva efter en ”vi-känsla” inom förening och distrikt utifrån orden delaktighet, påverkan och samsyn.

Vi ska öka livskvalitén för våra medlemmar med stimulerande aktiviteter och träffar med omväxlande program. Vi ska ha resor och studiebesök, cirkelverksamhet, kulturupplevelser och en stimulerande friskvård i egen eller andras regi.

Vi ska försöka inspirera våra pensionärer inom områden som berör dem. Vi ska medverka till att bryta ensamhet och bidra till att en god existentiell hälsa med trygghet och en god social tillvaro.

Vi ska motverka ålderism (åldersdiskriminering) och försöka tillvarata medlemmarnas intressen gentemot politiker och kommun bl.a. genom frågor, inlagor och representation i KPR.

Vi ska arbeta för bättre ekonomi och ett bra boende på äldre dagar och notverka försämringar inom vården. Vi ska arbeta inom kommunens antagna vision 2025 där äldre ska behandlas lika som övriga kommuninnevånare.

Med vår kompetens och frivilliga insatser ska vi försöka uppfylla medlemmarnas krav och önskemål.

Styrelsen anser att vi bör verka för ökad digitalisering.

SPF Seniorerna Klubb 65

Hallstahammar

Verksamheten bedrivs i samarbete med Vuxenskolan.