Verksamhetsberättelse 2022

VERKSAMHETSBERÄTTELSESE ÅR 2022

Styrelsen har bestått av:
Christina Jonsson, ordförande
Hans Eriksson, vice ordförande
Leif Bergström, kassör o Studieansvarig
Mona Sandberg, sekreterare, medlemsregistret och vice kassör
Åsa Wiklund, vice sekreterare
Vera Novy, vice medlemsregistret
Olle Nilsson, KPR

Vi har förutom årsmötet haft 11 protokollförda styrelsemöten under året.

Styrelsen har representerat föreningen mot förbund, distrikt, krets (Kolbäcksådalen) och Hallstahammars kommun samt i övriga representationsplikter.

Ett program i pappersformat kom ut inför höstens aktiviteter. I övrigt har vårt program annonserats genom mail och sms, vi har även lagt information på vår Facebook sida.

På grund av hyreshöjning i Forum så fortsätter vi att ha våra månadsträffar och vårt SPF-café i Oasen, Eldsbodahuset.

Bildorientering: Under maj – oktober kunde man med hjälp av 18 bilder söka efter dessa över hela Hallstahammar och pricka in dem på kartan. Vid månadsmötet i oktober drogs några vinnare av dem som lämnat in sina kartor. Många kartor såldes men få lämnades in för att vara med i vinstdragningen. Arbetet är ganska omfattande och styrelsens förhoppning är att fler köper kartan, söker upp platserna och sen lämnar in dem för deltagande i vinstdragningen.

Boule: Vi har spelat som vanligt må-ons-fre hela året med undantag av röda dagar. Deltagandet har sjunkit något, nu är vi ca 15 stycken i snitt mot ca 22 tidigare år vilket betyder att vi får svårare att klara ekonomin men vi löser det.

Vi arrangerade DM på Trollebo i augusti med 24 lag. Klubb 65 kapade åt sig 3:dje plats genom lag Karin med Karin och Per Sundström och Yvonne Nilsson

Vi deltog i Västmanlandsserien som vi brukar vinna. Denna gång blev det endast en 4:de plats.

Vi har spelat mot PRO Hallsta och SPF Surabygden och lyckats vinna.

När det gäller nöjen så har vi varit på Hallsta Krog samt julbord i Boulelokalen.

2023 fortsätter tills vidare som förut, vi har diskuterat att skippa fredagarna pga. för få deltagare, men fortsätter tills vidare som tidigare.

Med hopp om ett bra 2023 önskar Erik Nilsson, Ingemar Jonsson och Ratko Peric.

Bowling: Nedlagt pga. för få deltagare.
Ledare har varit Kjell Mjöberg och Inger Tornin

Bridge: Vi träffas på hjärtpunkten i Kolbäck tillsammans med SPF Herrevad och spelar bridge på torsdagar mellan kl. 12.45 – 17.00.
Ledare Kerstin Bergvall

Diskussionsgruppen: Gruppen har träffats 7 gånger under året och diskuterat dagsaktuella frågor.
Ledare Christina Jonsson

Golf: Golf Året ”säsongen” 2022 hade SPF distriktsstyrelsen kallat till ett möte för alla lokalföreningar den 17 juni i Hallstahammar SPF föreningslokal i Eldsbodahuset.

Det beslutades att 2022 ska Rudbeckius ordna distriktsmästerskap, 2023 ska Norra kretsen (Sala) hålla i det och 2024 Kolbäcksdalen.

Distriktsmästerskapet hölls fredagen den 16 september med totalt 63 tävlande, (40 herrar och 23 damer). Klubb 65 deltog med 6 medlemmar 1 herre och 5 damer. Det var uppdelat i lag, herr och damklass och herrklassen vanns av Tommy Everland som är medlem i klubb 65. En mycket välordnad tävling med fika i pausen som ingick i anmälningsavgiften och många fina priser ett stort tack till Rudbeckius Nils Hallonsten och Ove Werngren.
Ledare Berith Westlund

Hjärnkoll: Årets hjärnkoll gick av stapeln i Köping med 7 deltagande lag. Vårt lag bestående av Marianne Ihrsén, Inger Tornin och Hans Eriksson kom på en hedrande 3:e plats. Man vill göra tävlingen digital, vilket vi tycker tar bort en del av tjusningen med den.

Kille: Kille har spelats 17 gånger under året i Eldsbodahuset. Vi har varit som flest 6 deltagare men även spelat med lägst 3 stycken en gång.
Ledare Mona Sandberg

KPR – Kommunala Pensionärsrådet: Under det gångna året har vi kunnat träffats fysiskt på fyra möten. Dialogen med kommunen fungerar mycket bra, socialcheferna är väldigt lyhörda och insatta i de eventuella problem som handlägges. Vårt gemensamma arbete med att Hallstahammars kommun skall vara en äldre vänlig kommun, fortsätter under 2023.

Valda till KPR Elvy Bürger och Olle Nilsson

Matlagning: Matlagningsgängets tio personer under våren och elva personer under hösten har träffats nio gånger i Lindboskolans hemkunskapskök.  Varje gång utses två personer som får välja recept och handla ingredienser till nästa gång. Kött eller fisk. Vi träffas under 3 timmar på måndagar.

Ledare har varit Lennart Lindgren

Pratmakarna: Pratmakarna har under året träffats 28 gånger på torsdagar i skolsalen Eldsbodahuset. Vi ses 3 timmar per gång och programmet består av genomgång av veckans händelser, frågesport (träning för hjärnkoll) samt föredrag av en medlem. Vi har varit i snitt 7-8 deltagare per gång (11 registrerade). Nästa år fyller Pratmakarna 30 år.
Ledare Hans Eriksson

Promenad Skantzsjön: Ett antal av våra medlemmar har under året promenerat runt Skantzsjön på onsdagarna.

Programgruppen: Programgruppen består av 9 personer vars uppgift är att sammanställa programmet inför verksamhetsåret med aktiviteter, besök, resor och annonser. Här ingår också ett visst samarbete med andra föreningar bl.a. för resor och aktiviteter.
Ledare för gruppen är Christina Jonsson och Hans Eriksson.

Resegruppen: 3 stycken resor gjordes under 2022. Hemlig resa, Munktorpsrevyn i Köping Adventskonsert i Blå Hallen i Stockholms Stadshus och därefter Julbordsresa med Cinderella.
Ledare Christina Jonsson och Erik Holsten

SPF-kören:
Kören har haft 9 övningstillfällen under våren men därefter lades kören ner då Margareta inte orkade hålla i den längre.
Ledare Margareta Malmström

Teatergruppen:
Teatergruppen har träffats 12 gånger inklusive uppspelningen på Sankt Larsgården inför publik. Vi repeterar på fredagar på olika ställen med genrep inför uppspelningen. Gruppen bestod av 9 personer och revyn vi uppförde kallades ”Gott och blandat” skriven av Hans Eriksson.
Ledare Hans Eriksson

Styrelsen riktar ett varmt tack till alla våra medlemmar som stött oss och deltagit i våra aktiviteter under året och ETT STORT TACK till alla verksamhetsansvariga för det gångna året.

Vi tackar även Vuxenskolan och Hallstahammars kommun för all hjälp.

Slutord:
Under år 2022 har verksamheten börjat komma igång igen men inte riktigt med samma anslutning som före pandemin. Ett programblad gavs ut inför höst-vinter i övrigt har informationen gått ut genom mail, sms, och även Facebook och hemsidan, vi har skickat brev till dom som inte har dator eller mobiltelefon.

Styrelsen har dock noterat att vi får allt svårare att få tag i ledare för våra aktiviteter. Detta är vi inte ensamma om utan hela föreningslivet har detta problem. Ett uppdrag ger emellertid en viss tillfredsställelse med gemenskap och kamratskap och bryter eventuell ensamhet – så vi vädjar – ställ upp när vi behöver hjälp.

Christina Jonsson                                Hans Eriksson                                       Leif Bergström

Ordförande                                           Vice ordförande                                  Kassör & Studieansvarig

Mona Sandberg                                   Åsa Wiklund                                          Vera NovySekreterare & Medlemsregister Vice sekreterare & Facebook        Vice Medlemsregister

Vice kassör