Följ med Freja till Norrbyskär 25 augusti

Norrbyskärs mycket speciella historia berättar om hur några kala, obebodda skär under 1800-talets slut förvandlades till ett sjudande samhälle, uppbyggt kring Europas största ångsåg. Ta del av den spännande historian och upplev en unik skärgårdsmiljö - något utöver det vanliga.

Avresa från Sundsvalls busstation hlp P kl. 07.00. Vi åker norrut och stannar på lämpligt ställe efter vägen och serveras kaffe och bröd ifrån bussen. Kl. 11.30 avgår färjan från Norrbyn till Norrbyskär. När vi kommer till Norrbyskär hämtar rundturståget oss vid färjeläget och kör oss upp till muséet, där vi äter en 2-rätters buffé med inspiration från sågverksepoken. Måltidsdryck samt kaka och kaffe ingår.

Efter maten besöker vi Norrbyskärs museum. Vi får se utställningen ”Livet på Norrbyskär 1892 – 1952”. Utställningen berättar om hur sågverksbolagets anställda med familjer levde. Här finns också en skalmodell som visar hur det en gång såg ut på ön med sågverk, maskinhus, hyvleri, bostäder, hamnar och den stora brädgården. Inne på museet finns en museibutik, där man kan köpa gammeldags karameller och souvenirer.

Därefter kliver vi ombord på rundturståget där en guide berättar om öns spännande historia och om det idealsamhälle som Frans Kempe lät bygga här under sågverksepoken. Vi tittar på den vackra skärgårdsnaturen, den gamla och unika byggnationen och de intressanta efterlämningarna och minnesmärkena från sågverkstiden. Kl. 15.15 tar vi färjan till Norrbyn och påbörjar vår resa mot Sundsvall. Vi åker till Hotell Höga Kusten och serveras kaffe och smörgås från bussen medan vi beundrar utsikten. Vi är åter i Sundsvall vid 19.30-tiden på kvällen, efter en trevlig dag i Västerbotten.

Fakta:
Pris per person vid minst 30 betalande: 975: -

I priset ingår:
1 x kaffe och bröd ifrån bussen. Buss- och båtresa, tur och retur. Guidning och rundturståg på Norrbyskär. Entré till museet. 2 rätters buffé inkl. måltidsdryck samt kaffe och kaka. 1 x kaffe och smörgås

Tillsammans gör vi resandet tryggt

• Vi tar för närvarande emot endast ett begränsat antal passagerare
  • Uppvisande av vaccinationskort för dos 1 och 2 vid avresa. (Gäller kortet ni fått vid vaccinationstillfällena).
  • Hålla avstånd till dina medresenärer
  • Tvätta händerna noggrant och ofta

Reservation för ev ändringar p g a pandemin

Researrangören Byberg/Nordin fakturerar och står för resegarantin.

Varje resenär bör ha ordnat försäkringsskydd, t ex gällande hemförsäkring eller via kontokort där det ingår reseförsäkring.

Medlemskap i SPF Seniorerna Freja fordras, För att bli medlem, klicka här.

Information om hur SPF Seniorerna Freja hanterar dina personuppgifter, klicka här.

Resan är fullbokad. Vill du sätta upp dig på reservlistan, klicka här

Sista anmälningsdag 20 juli

För information kontakta Rosita Sundberg, 070-3135152