Herrgårdsresa i Ljungandalen och Östra Jämtland 1 juni 2022

På spaning efter den tid som flytt med Nils Johan Tjärnlund.  Vi gör en bussresa till herrgårdar i Västra Medelpad och till Stavre. Temadagen blir en fortsättning på de två tidigare endagsresor vi gjorde. Den första gick till Njurundakusten och den andra till Alnö och Timrå.

Under vår guides sakkunniga ledning – mottagare av 2020 års ST-och SCA-jubileumsstipendium – kommer vi på vår spaning att besöka tre intressanta platser. Sundinsgården i Stavre, som idag förvaltas av en stiftelse, är en mycket välbevarad
miljö med en stor föremålssamling från sekelskiftet 1900. Där får historien vingar och det ges en intressant inblick i hur ett välbärgat norrländskt grosshandlarhem såg ut i slutet av 1800-talet. På Sundinsgården dricker vi även förmiddagskaffe.

Nästa mål under resan är Hussborgs herrgård där vi intar lunch i en traditionsrik miljö. Nils Johan berättar om släkten Huss historia med intressanta personligheter, bland annat ”Vild-Hussen” och Magnus Huss, kunglig livläkare till Karl XV och skaparen av sjukdomsbegreppet alkoholism.

Under vår färd kommer Nils Johan ha gott om tid att berätta om Ljungandalen och
dess fascinerande industrihistoria. Bland annat passerar vi Ljungaverk och Torpshammars herrgård. Vårt sista resmål är ett besök i Matforsfabriken, som idag har en rik flora av verksamheter som museum, loppis, lanthandel och en modell av Matfors pappersbruk och samhället runtomkring.

- Avresa från Navet Sundsvall onsdagen den 1 juni, kl. 09.00, åter vid 17-tiden
    - Pris. 830 kr/person

I priset ingår:
     - Guidning av Nils Johan Tjärnlund, vetenskapsjournalist
     - Bussresa
     - Entreavgift med guidning i Sundinsgården
     - Förmiddagskaffe
     - Lunch på Hussborgs Herrgård

Nils Johan har sammanställt en folder om de platser vi skall besöka, som delas ut i bussen.

Transportör Träpatronen Transport och Turism i samarbete med SPF Freja.

Fakturering sker via mailadress.

Varje resenär bör ha ordnat försäkringsskydd, t ex  gällande hemförsäkring eller via kontokort där det ingår reseförsäkring.

Medlemskap i SPF Seniorerna Freja fordras. Länk till ”Bli medlem” klicka här.

Information om SPF Seniorernas Frejas hantering av dina personuppgifter, klicka här.

Sista anmälningsdag 29 april

Beställning av resan görs via anmälningsformuläret.

Fullbokat! Anmäl till reservlista här

Efter anmälningstidens utgång sänder SPF Freja ut Resebevis/Faktura.

Frågor om resan besvaras av Jan-Olof Stämberg, 070-6801504

Varmt välkomna med er anmälan

SPF Freja
Rosita Sundberg