Frejas Vinresa 2021 – Skånska vingårdar 31 aug - 4 sept

De senaste åren har deltagarna i Frejas vinkurser avslutats med att man gjort en vinresa. Genom åren har vi bl a besökt Ungern, Spanien och Moldavien. Som många av er vet så satte pandemin stopp för Frejas vinresa till Tyskland och Frankrike 2020 och vi vet nu också att vi inte kan genomföra den i år heller. Så vi har nu tänkt att vi ser om det i år finns intresse för en vinresa i Sverige och så får utrikes vinresor anstå till ytterligare något år.

Vinkursens deltagare har förtur till resan och sedan fyller vi på med övriga medlemmar från Freja. Till denna resa har 18 platser bokats av kursdeltagare så det finns 12 platser kvar av totalt 30.

Sverige räknas faktiskt som ett officiellt vinland sedan 1999 och det är i Skåne de flesta vingårdarna finns.  Allt fler svenska vinmakare framställer nu vin som återfinns på Systembolaget. Så vi ställer kosan mot Skåne 31/8-4/9 2021 och besöker ett antal vingårdar, ser på deras tillverkning och framför allt smakar på deras produkter. Dessutom tar vi färjan över till Helsingör, besöker Köpenhamn mm.

För att ta vara på tiden så åker vi direkt till Helsingborg och sover alla nätter på samma hotell, Elite Hotel Marina Plaza som ligger centralt direkt vid havet.

Vi färdas i modern turistbuss från Lönns Buss. Om vi har tur blir det deras deras nya dubbeldäckare som tar över 80 personer. Vi kommer att vara högst 30 personer så vi kommer att färdas corona-säkert med gott om utrymme både för umgänge, aktiviteter och vila under den ganska långa bussresan.

De dagar vi ägnar oss åt de ädla dryckernas producenter så tas vi om hand av Carina Olofsson Gavelin, sommelier och ägare av företaget Gavelinwine. Carina som kommer att vara med oss har satt ihop två fantastiska dagar som innehåller allt vad man kan önska av skånska vingårdar plus lite till.

Detaljerat program: se bifogad fil, klicka här

RESFAKTA

Antal platser: Det finns 12 platser kvar att boka, notera dock att vid nästan alla resor Freja anordnar så kommer personer från reservlistan med så tveka inte att registrera er på reservlistan om den dyker upp när ni bokar.
Resans pris: 9600:-/person(helpension)
Enkelrumstillägg: 1980:-
I resans pris ingår: Bussresa Sundsvall-Skåne ToR. 2 dagars rundresa till 5 st skånska vingårdar inklusive vinprovningar, 1 ölbryggeri, 1 kafferosteri, 2 luncher, kaffestugsbesök mm. Sommelier Carina Olofsson Gavelin guidar hela tiden. Dagstur till Köpenhamn via Helsingör och konstmuséet Louisiana samt middag i Nyhavn. Hemresa via Öresundsbron. 4 nätter – Elite Hotel Marina Palace i Helsingborg. Del i dubbelrum. 5 frukost. 2 extra luncher. 5 middagar. 1 vinprovning i bussen. 3 bussfika samt 2 kaffestugsbesök.Båtresa, broavgift samt inträde till konstmuséet Louisiana.

Researrangören Lönns Buss AB fakturerar och står för resegarantin.

Reseledare: Björn Mårtensson och Lars-Olof Högström, som också svarar på alla frågor kring resan. Kontaktuppgifter: Björn Mårtensson: bjorn.martensson@live.com, tfn: 070-3986282 och Lars-Olov Högström: nas349@hotmail.se, tfn: 070-5421349

Varje resenär bör ha ordnat försäkringsskydd, t ex gällande hemförsäkring eller via kontokort där det ingår reseförsäkring.

Medlemskap i SPF Seniorerna Freja fordras. För att bli medlem, klicka här

Information om hur SPF Seniorerna Freja hanterar dina personuppgifter, klicka här.

Bokning av resa, klicka här

SISTA ANMÄLNINGSDAG: måndag 18 juli 2021

Tillsammans gör vi resandet tryggt
– Vi tar för närvarande emot endast ett begränsat antal passagerare
– Uppvisande av vaccinationskort för dos 1 och 2 vid avresa. (Gäller kortet ni fått vid vaccinationstillfällena alt vaccinationspass).

Varmt välkomna med er anmälan,

SPF Seniorerna Freja
Rosita Sundberg