Dagsresa till Republiken Jämtland 30 augusti 2023

Resan är inställd!

I samarbete med Byberg&Nordin arrangerar SPF Freja den 30 augusti en resa med buss till Republiken Jämtland.

Avresa från Navet i Sundsvall kl 07.00. På vår väg västerut stannar vi på lämplig plats för kaffe med bröd från bussen.

Vårt första besök för dagen blir på KRAV-certifierade Trägsta Mjölkgård, belägen i kulisserna av Oviksfjällen och Storsjön. Trägsta är en modern gård som satsar på kretslopp och hållbarhet för framtida generationer. Förutom mjölkrobotar, robotutfodring och automatisk kalvutfodring har man även satsat på en egen biogasanläggning där bland annat kornas gödsel rötas, detta gör familjen självförsörjande på el och värme.

Efter ett intressant studiebesök tar bussen oss vidare mot Arvesund och S/s Östersund. Vi kliver ombord och får oss en härlig sjötur på 3,5 tim. Under färden över Storsjön serveras lunch. S/s Östersund byggdes 1874 av Oskarshamns varv i Oskarshamn för gods- och passagerartrafik på Storsjön. Den transporterades i delar sjöledes till Sundsvall och därefter på vinterföre med häst och släde till Östersund för montering. Vi anländer till Östersunds hamn där bussen väntar för att ta oss vidare till Teknikland i Optand.

På Teknikland blandas teknik och militärhistoria med lek och upptäckarglädje. I utställningarna finns aktiviteter för alla åldrar och dessa ska inte bara ses utan även genomföras om man så vill. Bl a finns här ett av Sveriges bättre flygmuséer. Till er karlar på resan vill vi säga att har du gjort lumpen på I5, A4 eller F4 och inte besökt Teknikland så är det dags att göra det.

När vi känner oss nöjda med besöket får vi oss en kaffe med bröd från bussen innan vi kliver ombord för resa hemåt igen. Vi beräknas vara åter i Sundsvall ca kl 20.00.

Avresa från Sundsvall Åkanten ”gamla Navet", kl. 07.00
Resans längd 1 dag, 30 augusti
Resans pris: 1145 kr/person (vid minst 40 pers)

I resan ingår:
 -  Bussresa
 - 2 x kaffe och bröd från bussen
 - Studiebesök på Trägsta Mjölkgård
 - Båttur med S/s Östersund
 - Lunch ombord på S/s Östersund
 - Inträde på Teknikland

Researrangör är Byberg/Nordin som fakturerar (via mailadress) och står för resegarantin.

Varje resenär bör ha ordnat försäkringsskydd, t ex gällande hemförsäkring eller via kontokort där det ingår reseförsäkring.

Medlemskap i SPF Freja fordras. Länk till ”bli medlem”klicka här.

Information om SPF seniorerna Frejas hantering av dina personuppgifter, klicka här.

Frågor besvaras av Björn Mårtensson 070-3986282

Välkomna med er anmälan