Ordförandes höstbrev 2023

Hej Freja-medlem

Vår ordförande Birgitta Hjelte går på en tids sjukledighet så jag tar över ordförandeklubban fram till nästa årsmöte i februari 2024.

Jag heter Thomas Svensson, är inne på mitt sjätte år i Frejas styrelse där jag ansvarar för marknadsföring och it-system. Det ska bli spännande att kliva in i rollen som ordförande, om än bara i ett drygt halvår.

Jag hoppas att du haft en bra sommar och känner dig sugen på att ta del av föreningens aktiviteter. I dagarna dimper en folder med information från föreningen ned i din brevlåda, bland annat med höstens kalender. Du kan också ta del av innehållet genom att klicka här. Det är viktigt att vi kommunicerar med alla medlemmar, även de som inte regelbundet läser epost och kollar hemsidan. Vi hoppas att också du som hittat din plats i den digitala världen uppskattar en kalender på papper. Sätt gärna upp den på kylskåpsdörren så att du inte missar något.

Vi öppnar hösten med medlemsmöte den 5 september på Centralen och ett högintressant program: information från föreningen, Må-bra-föreläsning av Ulrika Nordin, några av er har säkert träffat henne på gymmet Strong 4ever, och Annika Österling, en av Sveriges bästa tolkare av Edith Piaf.

Föreningen har fått 50 000 kronor i bidrag från Socialstyrelsen. Syftet är att underlätta för äldre att delta i sociala och hälsofrämjande aktiviteter och träffa andra med liknande intressen. Pengarna kommer bland annat att gå till en nyhet i höstens program, Snack-caféet på Tornhuset (fd Kårhuset). Vi är särskilt måna om att de som känner sig ensamma ska komma och träffa andra medlemmar i föreningen, ta en fika, kanske lyssna på ett kort föredrag eller lite musik. Aktiviteten är till att börja med ett försök och därför kommer ett mindre antal medlemmar att bjudas in till caféet. Förhoppningen är att deltagarna tillsammans med ansvariga ska utveckla caféet till ett populärt och avslappnat tillfälle till gemenskap. De som behöver kommer erbjudas hjälp med transport till och från caféet.

Vår förening blir vad vi medlemmar gör den till. Det finns ett ständigt behov av idéer och personer som vill engagera sig. Själv har jag tidigare inte sett mig som en föreningsmänniska men arbetet i SPF Freja har gett mig väldigt mycket tillbaka i form av trivsel, gott umgänge och personlig utveckling. Så tveka inte. Har du tankar om verksamheten och vill hitta en roll i föreningen, hör av dig till mig eller någon annan i styrelsen.

Thomas Svensson
thomas.fson@gmail.com, 070-5674109