Tack för förtroendet!

Efter att ha blivit medlem i SPF Freja 2018, suttit med i Tankesmedjan under 2019 och blivit invald i styrelsen 2020, så kom det som en stor överraskning när valberedningen under hösten 2020 ställde frågan om jag kunde tänka mig att efterträda Björn Mårtensson och bli ordförande i föreningen.

Freja är en utomordentligt välskött förening, det har jag kunnat konstatera under mitt år i styrelsen. Kompetenta och ansvarstagande styrelseledamöter med klara ansvarsområden och med etablerade arbetsgrupper. Därför valde jag att tacka ja till uppdraget. Det blir nu min uppgift att tillsammans med styrelsen och övriga funktionärer fortsätta att utveckla SPF Freja.

Jag har även en förhoppning att vi kan komma att förverkliga en önskan som jag haft från start, men som tyvärr inte har kunnat infrias inför årsmötet, och det gäller den vakans som finns i styrelsen. Min tanke har varit och är att försöka förstärka styrelsen med en person som brinner för- och kan ta ansvar för ”äldre äldres” sociala situation i kombination med 85+, ensamproblematiken och volontärverksamheten. Alltså de äldres välmående i vardagen; sociala aktiviteter, träffar och samtal, nätverksarbete på olika sätt bland de ”äldre äldre” för att hjälpa till att bryta den sociala isolation som annars lätt kan uppstå och som också kan följas av depressioner och andra hälsoproblem. En person som kan ta vid efter Maritta Selin och vid sidan av Lars Brandhammar kan fokusera mera på ett praktiskt arbete ute bland våra medlemmar och framförallt i de äldre ålderskategorierna. Är den personen du? Eller kanske du känner en person som skulle kunna passa? Du får mer än gärna höra av dig med tips och idéer som kan utveckla Frejas verksamhet i den här delen.

Något om mig själv:

Nyligen fyllda 70 år, född och uppvuxen i Kolmården i Östergötland. Träffade min fru Karin under studietiden i Uppsala på 70-talet där vi bildade familj och fick 2 barn. Dottern är bosatt i Lomma i Skåne med man och 2 döttrar, sonen bosatt här i Sundsvall med fru och 2 pojkar. Vi flyttade till Sundsvall 1981 och bor sedan 1983 i villa på Södermalm. Är intresserad av det mesta från allt som har med hus och hem att göra, renovering, heminredning, sport, musik, litteratur och social samvaro i glada vänners lag.

Jag har varit en föreningsmänniska sedan barnsben och bl.a engagerat mig i Företagarna, Villaägarna och nu i SPF Freja. Som kuriosa kan nämnas att jag var med och startade den numera välkända och ”illustra” föreningen Svenska KennethKlubben 1993.

Avslutningsvis vill jag passa på tillfället att tacka Björn Mårtensson för allt det arbete och all den tid han lagt ner på att få Freja att vara den förening den är i dag. Det känns tryggt att veta att han finns kvar i föreningen, fortsättningsvis i Frejas valberedning men även i distriktsstyrelsen, och jag önskar honom all lycka och framgång i de uppgifter som nu ligger framför honom!

Nu ser jag fram emot en fortsatt härlig vår, trygg i vetskapen att det förhoppningsvis inte dröjer allt för länge innan livet kan återgå till någorlunda normala förhållanden. Det gäller att vi gemensamt både ”håller i” och ”håller ut”!

Allra sist vill jag än en gång tacka för det stora förtroendet som jag fått och som jag skall göra allt för att försöka leva upp till!

Kenneth Selvehed