Nu startar vi höstsäsongen 2020

Hej alla!

Så är snart sommaren slut, en sommar som inte varit någon annan lik.

Normalt så skulle vi nu efter lite lugn i juli-augusti varit på väg in i en höst fylld av resor, möten och massor av aktiviteter av olika slag. Så är det dock inte utan under rådande Corona-pandemin följer vi regeringens och myndigheternas bestämmelser och rekommendationer vilket innebär att en hel del av det som vi är vana att kunna erbjudas inom föreningen inte är tillgängligt i nuläget.

Styrelsen startar upp hösten

På styrelsemötet den 25 augusti gjordes en ordentlig genomgång av Frejasverksamheter med ambitionen att det som är möjligt ska försökas starta upp. Styrelsen vill i möjligaste mån göra det möjligt för Frejas medlemmar att träffas tillsammans men vi vill understryka att till syvende och sist är det naturligtvis du själv som avgör om det känns rätt för dig att delta.

Flera aktiviteter år på gång

På den positiva sidan ser vi att flera aktiviteter har startat upp eller är på väg att starta upp. Det gäller bowling, golf, boule samt bordtennis. En svamputflykt är på gång. Frejas månatliga musikquiz-tävling återkommer i slutet av september. Beträffande aktiviteter som avbröts under våren som t.ex akvarellmålning och vinkurs undersöks nu om de kan fullföljas. Nya kurser i akvarellmålning och Mindfulness är på gång. Kören håller på att starta om mm. Funderingar kring 85+-verksamheten pågår men den årliga surströmmingsfesten är inställd. Våra volontärverksamheter brottas med sina speciella frågor. Vi påverkas även av att andra aktörer följer sina regler, sålunda finns idag i princip ingen aktör som tar emot studiebesök, en uppskattad aktivitet i Freja.

Alternativ till månadsmötena

Ett område som påverkas starkt av de regler och förordningar som gäller är vår klubbverksamhet, dvs våra månadsmöten, fester mm. Dessa aktiviteter kommer inte att återupptas förrän nya signaler kommer från de styrande. Vi undersöker nu om vi kan ersätta månadsmötena med någon form av informationsträffar med färre deltagare men kanske vid flera tillfällen. Vi tittar också på om vi med nyttjande av modern teknik kan överföra information från
sådana träffar till er via enklare inspelade videoprogram.

Resebyråkonkurs drabbar resenärer

En verksamhet Freja är känd för är alla våra resor. Den verksamheten har av förklarliga skäl helt upphört i nuläget. Av 14 planerade resor i år hann vi genomföra 3. För första gången har ett stort antal resenärer på grund av en resebyråkonkurs drabbats ekonomiskt. Här funderas nu om det finns någon form av resande som dels klarar rådande regelverk och samtidigt är tillräckligt lockande.

Glöm inte att kolla mail, hemsida och Facebook

Vi kommunicerar inom Freja på flera olika sätt, hemsida, Facebook, mass-mail, i mindre utsträckning via tfn mm. Mass-mailen kommer troligtvis att bli mer frekventa, hemsidan kommer att uppdateras med länkar till ett antal områden som aktualiserats i samband med pandemin. Vår ständiga utmaning är hur vi upprätthåller kontakten med de som inte har eller kan ha tillgång till moderna media, en uppgift som inte minst 85+-gruppen sliter med. För att vara uppdaterad om vad som nu börjar startas upp glöm inte regelbundet kolla hemsida, mail och i förekommande fall Facebook.

God ekonomi

Freja som förening står stark, vår ekonomi är mycket god, vi har en stor engagerad funktionärskår osv. Men vi står idag mot en motståndare som är fortsatt lömsk, delvis okänd och oberäknelig. I mars så trodde vi nog lite till mans att detta går över mot sommaren men nu vet vi att så blev det inte utan en prövningens höst väntar där det gäller att vi tar till vara de möjligheter vi ser. För en sak vet vi med säkerhet nämligen att även det värsta eländet har ett slut.

Ha det bra alla,

gm
Björn

Bilden på Frejas Styrelse. Övre raden från vänster Björn Mårtensson (ordf), Rosita Sundberg, Yngve Lundahl, Kenneth Selvehed, Thomas Svensson. Nedre raden från vänster Maj-Britt Ericson, Birgitta Hjelte, Mona Kramer, Marita Selin