KPR

Kommunens pensionärsråd.

Det kommunala pensionärsrådet (KPR) är ett organ för samråd och ömsesidig information mellan kommunen och företrädare för pensionärsföreningar i kommunen.
Det gäller alla frågor som rör äldres villkor och situation inom kommunens verksamhetsområden.
KPR är också ett forum för kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte.
Rådet utgör en kanal till de äldre i samhället, vilka ofta påverkas av kommunens beslut. Det är därför viktigt att rådet får verkliga möjligheter att fullgöra sina uppgifter på det sätt som detta reglemente ger uttryck för.

Kommunen ska i pensionärsrådet före beslut informera om sin verksamhet och de planerade förändringar i verksamheten som har eller kan få betydelse för målgruppen.
KPR ska vara remissorgan i alla frågor som kan vara av väsentlig betydelse för äldre.
KPR är en tillgång och kan utgöra en resurs vid förfrågningsunderlag och upphandlingar.

Pensionärernas representanter kan i rådet ta initiativ till och aktivt arbeta för förändringar i den kommunala verksamheten.
De kan informera om och ge förslag till lämpliga anpassningar av det verksamhetsutbud som berör de äldre i samhället.

KPR sammanträder 4 gånger per år.

Våra medlemmar i Kommunala Pensionärsrådet, KPR

Ordinarie:   Bo Janzon, sammankallande
                   Hans Friskman

Ersättare:   Gun Fransson
                   Yvonne Lustig

Klicka på länken nedan från möten.

Protokoll 2023-11-30

Protokoll 2023-09-25