SPF Förbund och Distrikt - vad gör dom?

Som medlemmar i SPF Tunasol är vi automatiskt med i distrikt och förbund. Den största delen av vår medlemsavgift går dit. Men vad gör dom?

Förbundet är en central och gemensam intresseorganisation för alla pensionärer och särskilt för de egna medlemmarna. Som medlem ser vi främst tidningen Senioren med aktuell information och artiklar/reportage som intresserar oss äldre. Möjligen är den något ”annonstung” med det handlar om tidningen finansiering. Förbundet bevakar särskilt frågor som rör den allmänna pensionens storlek, dess utveckling, pensionärers orättvisa beskattning, åldersdiskriminering, sjukvård, äldreomsorg mm. Nuvarande ordförande Eva Eriksson gör ett bra arbete och syns ofta i massmedia. Förbundets närvaro och insatser i den diskussion som nu pågår om pensionssystemets reformering är central och prioriterad. Det är ovärdigt i ett rikt land som Sverige att pensionärer som arbetat hela sitt yrkesverksamma liv och betalt skatt erhåller en pension som knappast går att leva på. Och som definitivt inte medger någon lyx eller något extra. Där behövs SPF seniorerna och de andra pensionärsorganisationerna. Förbundet är nu särskilt engagerad i projektet ”Aldrig ensam”.

Distriktet ansluter alla avdelningar i Stockholmsregionen och arbetar främst med påverkan i de frågor som behandlas på regionnivå, dvs sjuk- och hälsovård, trafikfrågor, regionplanering och kultur. Sjukvården är den helt dominerande regionala uppgiften. Kraven på utveckling och förbättring kommer från många grupper och vi äldre har konkurrens om uppmärksamheten. För oss är det viktigt att ha bra och tillgänglig närsjukvård (vårdcentraler) närhet till ”närakuter” och till det stora akutsjukhuset. Men sjukvårdens organisation gör det inte lätt att orientera sig hur man kan påverka. I kollektivtrafiken glöms ofta tillgänglighetsfrågor bort. Busslinjer läggs om eller läggs ned. Att det saknas en kollektiv transport upp till nya Sollentuna sjukhus är orimligt. Distriktet svarar också för viss samordning mellan SPF-föreningar och erbjuder en hel del utbildningar.