Resor 2023

Orphei Drängar Vårkonsert - med rundtur i Uppsala och serverad lunch.
Vår resa startade med en kortare rundtur där vår reseledare kort berättade om Uppsala och historien om hur allt startade. Innan vi intog våra platser i Uppsala Konsert & Kongress bjöds vi på en serverad lunch i det anrika Odinsborg. Odinsborg uppfördes år 1899 intill de berömda Kungshögarna, uråldriga gravkullar vars historia sträcker sig ända tillbaka till 500-talet e. Kr. Det område vi idag kallar Gamla Uppsala har alltid haft en speciell lockelse och man tror att dagens Gamla Uppsala Kyrka föregicks av ett hednatempel på samma plats. Gamla Uppsala var också platsen där svenska kungar kröntes fram till 1200-talet.

Så här skrev Orphei Drängar själva i sin inbjudan till 2023 års vårkonsert: ”Orphei Drängar anses som en av världens främsta manskörer. Genom att alltid eftersträva högsta möjliga kvalitet, samarbeta med de bästa solisterna, dirigenterna och orkestrarna, och regelbundet beställa nyskriven musik vill OD gå i bräschen för manskörssångens utveckling i Sverige och i världen. Till OD:s Vårkonsert 2023 har vi glädjen att välkomna tenoren Tobias Westman, ett nytt stjärnskott på den svenska sångarhimlen.

Bussresa (tre dagar) "Smaka på Bergslagen" - Inställd på grund av för få anmälningar.

Det gamla och nya Stockholm - Inställd på grund av för få anmälningar.

Norrtälje Brenneri och Pythagoras Industrimuseum - Inställd på grund av för få anmälningar.

Det gamla och nya Stockholm med besök i det nya Spårvägsmuséet
Under ledning av vår guide reste vi med buss genom det Stockholm vi känner så väl. Det var i alla fall vad vi trodde. Staden förändras och växer med sina invånare.

Upplands Bro tillsammans med Grindslanten
Lars Wahlström, som guidat oss på flera turer i Stockholmstrakten, var även denna gång vår guide under utfärden med buss till en kommun belägen vid sidan av de vanliga allfarvägarna. Det är Upplands-Bro kommun med sina två huvudorter Kungsängen och Bro.

Vi börjar med ett stopp vid Håtuna kyrka och får information om den spännande Håtunaleken. Färden fortsätter mot Bro där vi får njuta av Brohofs pampiga golfklubb med sina unika greener och  Sveriges yngsta slott Lejondal som visats på TV4 för en tid sedan.

Vi gör en avstickare förbi den nya galoppbanan i Råby och Försvarets stora anläggning vid Livgardet där man nyligen firade 500 år. Lunch äter vi sedan på Kungsängens golfklubb. På hemvägen passerar vi också Stäkets borg med anor från  Wasatiden och har på så sätt under turen fått en provkarta på kommunens olika turistmål belägna i ett vackert landskap.

Nyår i Dalarna
Årets nyårsresa med fest och glamour går till Dalarna. Nyår betyder fest och flärd för de flesta. Vår resa är inget undantag då vi tillsammans reser till Dalarna och Mora. Mittemellan Mora och Orsa ligger Vattnäs Konsertlada. Här förverkligade operasångarna och makarna Pers Anna Larsson och Göran Eliasson 2011 sin vision om enkelhet, skönhet och kvalitet med musik och artisteri i världsklass