2023

Generation Marianne - Josefin Sundström ersatte med väldigt kort varsel "Generation Marianne".
Josefin som är programledare och författare berättade bl a om de populära barnbokskaraktärerna ”Saga” och ”Dam-Dam. Josefin tilldelades Sollentuna kulturpris 2022 för sitt imponerade bidrag inom genren litteratur för barn.

Årsmöte
Elin Rise, sopran, är utbildad vid Stockholm Operastudio och Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Hon är bosatt i Sollentuna och har medverkat i Edsbergs Slottsteaters musikteaterföreställningar sen 2011. Nu är hon aktuell med en familjeföreställning om sångerskan Jenny Lind där hon spelar huvudrollen.

Elin med pianist kommer att framföra en blandad klassisk repertoar med operaarior och sånger av välkända kompositörer.

Tom Alandh
Under de senaste 35 åren har han producerat nära 100 dokumentärfilmer.  År 2011 mottog han hederspriset på Kristallengalan, 2017 Lukas Bonniers stora journalistpris och 2020 tilldelades han KTH:s stora pris.

Vi får ta del av hans engagemang och arbete med att i dokumentärfilm lyfta fram och lyssna till människors berättelser.

Tobbe trubadur
En trubadur från Stockholm som har en bred blandad repertoar, från visor till pop och rock, från 60-talsdängor till moderna hits. I övrigt arbetar han med att skriva och producera musik av olika slag för reklam och till artister - t ex Jill Johnson, Buster Moe, Wiktoria, Paper Dolls, Aleena Gibson, Liverpool, The Poodles, Cosmo4, Grönwalls, Friends m. fl.

Göran Everdahl
Journalist, författare, krönikör och filmkritiker - känd för oss bl.a för spännande reflektioner i  programmet Spanarna. Idag möter Göran oss med sina tankar kring begreppet lagom, som han utvecklar i bok Landet Lagom där han går på djupet kring hur det påverkar oss och vårt förhållningssätt.

Sommarbuffé
Som vanligt inledde vi sommaren med en liten försommarträff - den här gången på Lillstugan. Vi fick välkomstdrink, buffé, lättöl/bordsvatten, kaffe och kaka. Solen strålade från en klarblå himmel - det kunde inte bli bättre!

Stig Fredriksson - Rysslandsexpert
Den ryska presidenten trodde att han snabbt skulle kunna  besegra Ukraina, men kriget har inte gått som Putin hade tänkt sig. Stig Fredriksson, mångårig kommentator i bl a SVT Aktuellt, analyserade varför Putin kommer att förlora, men också vad det är som har format honom och hans världsbild.

Det var så många medlemmar som var intresserade av  föredraget att vi fick avvisa medlemmar när vi nådde taket på 100 pers. Vi tog ett snabbt beslut att dubbla det här månadsmötet så ytterligare ett möte blev av och då var det ca 80 personer!

Eddie Oliva
Föddes i Scala på Amalfikusten. Eddie är en charmig och personlig estradartist med många stora hits på bland annat Svensktoppen. Eddie har flera gånger spelat för den kungliga familjen och nu är det vår tur!

Han tog alla med storm och det blev fullsatt. Publikten ville höra mer och mer så Eddie underhöll oss i mer än en timme. Många medlemmar kom efter mötet (och även dagen efter på jazzen) fram och sa att det här var det bästa månadsmötet vi någonsin haft och bjud gärna in honom igen!

Pecke polis
Pecke Abrahamsson (fd polis från Enköping) gav oss kunskap om bedrägerier, hur vi kan luras att lämna ut koder eller bankkonton och lösenord. Pecke bjöd även på lite lättsam sång och musik mellan den viktiga informationen.

Adventsträff - Gunnar Wiklund i våra hjärtan
Julian Olin sjöng och berättade om den populäraste  sångaren från den gamla folkhemstiden, Gunnar Wiklund. Julian har fått ärva Gunnars egna gitarr, guldskivor, hans utklippta annonser och sparade minnen. Men vad hände Gunnar Wiklund när rampljuset försvann?

Som traditionen påbjuder serverades det glögg, i år en jultallrik, måltidsdryck, kaffe och pepparkaka.