Hälsa och friskvård

Uppdaterades: 07 maj 2018 Skriv ut

Här får vi veta vad vi kan göra för att behålla och förbättra vår hälsa

Checklista för sådant som är viktigt för hälsa och trygghet.

Dags för friskvård
Stadsdelen erbjuder: Heminstruktörer för syn och hörsel. Finns på Värsta Allé 9 varannan tisdag (udda veckor)
Spånga/Flysta/Solhem: Yvonne Olsson tel. 08-508 017 38
Bromsten: Ingela Dahling tel. 08-508 017 39
Tensta: Ann-Christine Garjo tel. 08-508 017 41

Aktivitetsansvarig för seniorer: Kirsti Salema, Värsta Allé 9, tel 08-508 035 09
Som informerar om:
Träffar för nya bekanta på Värsta Allé 9 varannan eller var fjärde söndag – se info i lokaltidningen: "På gång i Mitt i Västerort"
Gymmet på Elinsborgsbacken 7 i Tensta är öppet för egen träning tis. tors. fre. kl. 10–15. Det finns ingen sjukgymnast, kontakta gärna egen innan träning. Gratis träning – på egen risk! (Ingång genom gården mellan hus 3 och 5)
Sittgympa på Elinsborgsbacken 7, Samlingssalen. Tors. kl. 10–10.30
Akalla Run – Måndagsklubben – gratis motion för seniorer. Samling vid utegymmet på Spånga IP mån. kl. 12. Stavgång, styrka, balans, fallträning. Avslutas med gratis fika.
Vårt utegym vid Boulebanan: Träna balans och styrka efter eget behov.

Mera tips för att bibehålla formen:
Gymnastikträna hemma (se hemsidan, morgon- och pausgymnastik på video)
Gymnastikgrupp (Hjärt- och Lungföreningen) finns i Vinstaskolan mån. kl. 16
Styrketräna, simma i sim- och idrottshallarna (se Sthlm stads hemsidor)
Pris ca 70 kr per gång. Billigast med 10-gångers-kort.
Vattengympa i Beckomberga (djupt vatten) tidiga mornar eller sena kvällar
Promenera – helst i raskt tempo, på skogsstigarna på Järvafältet (Parkera t.ex. vid Eggeby gård eller Säby gård).
Prova på Yoga, meditation, heliga danser. Mariakyrkan Jakobsberg. Fre. kl. 9
Dansa – gillesdans på SpångaFolkan ons. kl. 19.30. Pensionärsdans i Alviks kulturhus tis., tors., fre., kl. 13 . Gammaldanskurs i Jakobsberg, med mera ... Hör gärna av er för ytterligare info eller gå in på nätet: www.dansglad.se

Sommartid kan man dansa på Logen – Ulvsättra gård, Kallhäll tisdagskvällar
kl. 19–22 – börjar redan 8 maj – och fortsätter till 18 september. Med uppehåll i juli   (27 juni - 30 juli).
Skälby Gård startade på valborgsmässoafton och fortsätter senare i augusti den 9:e, 16:e och 23:e, kl. 19–22
Årstaliden har sommardans på utedansbana torsdagar kl. 19–22: från 31 maj, 7 juni, 14 juni, 28 juni, 5 juli, 26 juli, 2 och 9 augusti. Från 16 till 30 augusti: eftermiddagsdans kl. 14–17

Skansen och Gröna Lund har också sommardanser, flera dagar i veckan. På Grönan är det alltid fri entré för pensionärer. Där har tangon redan startat på fredagskvällar.
Skansen startar efter midsommar: Storbandsdans måndagar kl. 20–23. Blandad dans tisdagar kl. 14–18. Gammeldans onsdagar kl. 19.30–22.30. Modern dans fredagar kl. 20–24.

Till hösten blir det ny danser och kurser inomhus igen, som på våren, i Alviks kommunalhus, i Jakobsberg och på Spångafolkan, t.ex. Läs mera på www.dansglad.se

Det finns mycket att göra för att behålla formen, hålla sig frisk, hålla igång!
Rekommendationen är 30 minuter motion varje dag och någon timme i veckan med lite extra tyngd, fart, tempo för kondition och styrka. Motion är viktigt i både förebyggande syfte och som medicin för de allra flesta sjukdomar! Så träna balans, styrka, explosivitet (särskilt lårmuskler), rörlighet, kondition. Variera träningen, vila, slappna av, andas, drick vatten – och ät god, näringsrik, och nyttig
mat i lugn och ro. Medelhavskost på nordiskt vis: Mat med kolhydrater, nyttigt fett, proteiner, vitaminer, mineraler, antioxidanter. Färgglada frukter och bär, grönsaker, rotfrukter – rödbetor, gurkmeja, morötter, paprika, nötter. Inte så mycket animaliska produkter eller fasta fetter. Dra ner på sötsakerna.

Lycka till och må väl / Ebba, friskvårdsombud

Publicerades: 08 januari 2017 Uppdaterades: 07 maj 2018