Hälsa och friskvård

Uppdaterades: 06 september 2018

Här får vi veta vad vi kan göra för att behålla och förbättra vår hälsa

Checklista för sådant som är viktigt för hälsa och trygghet.

Dags för friskvård
Stadsdelen erbjuder: Heminstruktörer för syn och hörsel. Finns på Värsta Allé 9 varannan tisdag (udda veckor)
Spånga/Flysta/Solhem: Yvonne Olsson tel. 08-508 017 38
Bromsten: Ingela Dahling tel. 08-508 017 39
Tensta: Ann-Christine Garjo tel. 08-508 017 41

Aktivitetsansvarig för seniorer: Marika Kulmala, Värsta Allé 9, tel 08-508 035 09
Som informerar om:
Träffar för nya bekanta på Värsta Allé 9 varannan eller var fjärde söndag – se info i lokaltidningen: "På gång i Mitt i Västerort"
Gymmet på Elinsborgsbacken 7 i Tensta är öppet för egen träning tis. tors. fre. kl. 10–15. Det finns ingen sjukgymnast, kontakta gärna egen innan träning. Gratis träning – på egen risk! (Ingång genom gården mellan hus 3 och 5)
Sittgympa på Elinsborgsbacken 7, Samlingssalen. Tors. kl. 10–10.30
Akalla Run – Måndagsklubben – gratis motion för seniorer. Samling vid utegymmet på Spånga IP mån. kl. 12. Stavgång, styrka, balans, fallträning. Avslutas med gratis fika.
Vårt utegym vid Boulebanan: Träna balans och styrka efter eget behov.

Mera tips för att bibehålla formen:
Gymnastikträna hemma (se hemsidan, morgon- och pausgymnastik på video)
Gymnastikgrupp (Hjärt- och Lungföreningen) finns i Vinstaskolan mån. kl. 16
Styrketräna, simma i sim- och idrottshallarna (se Sthlm stads hemsidor)
Pris ca 70 kr per gång. Billigast med 10-gångers-kort.
Vattengympa i Beckomberga (djupt vatten) tidiga mornar eller sena kvällar
Promenera – helst i raskt tempo, på skogsstigarna på Järvafältet (Parkera t.ex. vid Eggeby gård eller Säby gård).
Prova på Yoga, meditation, heliga danser. Mariakyrkan Jakobsberg. Fre. kl. 9
Dansa – gillesdans på SpångaFolkan ons. kl. 19.30. Pensionärsdans i Alviks kulturhus tis., tors., fre., kl. 13 . Gammaldanskurs i Jakobsberg, med mera ... Hör gärna av er för ytterligare info eller gå in på nätet: www.dansglad.se

Sommarens danser på Skälby gård, Skansen och Ulvsättra börjar lida mot
sitt slut och höstens danser kommer igen:

Prova gärna gammeldans och gillesdanser på SpångaFolkan onsdagar kl. 19.30 (börjar 19 sept). Om du redan kan alla gammeldanser är du välkommen att prova på
Folkdans på SpångaFolkan måndagar kl. 19 (börjar 10 sept). Välkommen
också till danserna i Alviks kulturhus – foxtrot, bugg och lite gammeldans – kl.
13–16: tisdagar (Söderträffen), torsdagar (Nya vänner), fredagar (Alviksdansen).

Mera dans: Fredagkvällar kl. 19.30, i Alvik: mest modernt och bugg
(Västbergaträffen). Var tredje lördagskväll kl. 19 är det blandad dans
(varannan modern, varannan gammal) i Jakobsberg, gymnasiet (börjar 10 okt). Ring
gärna för mer info eller kolla på nätet angående alla danser "dansglad.se"

Det finns mycket att göra för att behålla formen, hålla sig frisk, hålla igång!
Rekommendationen är 30 minuter motion varje dag och någon timme i veckan med lite extra tyngd, fart, tempo för kondition och styrka. Motion är viktigt i både förebyggande syfte och som medicin för de allra flesta sjukdomar! Så träna balans, styrka, explosivitet (särskilt lårmuskler), rörlighet, kondition. Variera träningen, vila, slappna av, andas, drick vatten – och ät god, näringsrik, och nyttig mat i lugn och ro. Medelhavskost på nordiskt vis: Mat med kolhydrater, nyttigt fett, proteiner, vitaminer, mineraler, antioxidanter. Färgglada frukter och bär, grönsaker, rotfrukter – rödbetor, gurkmeja, morötter, paprika, nötter. Inte så mycket animaliska produkter eller fasta fetter. Dra ner på sötsakerna.

Lycka till och må väl / Ebba, friskvårdsombud

Publicerades: 08 januari 2017 Uppdaterades: 06 september 2018