Hälsa och friskvård

Här får vi veta vad vi kan göra för att behålla och förbättra vår hälsa

Checklista för sådant som är viktigt för hälsa och trygghet.

Mat och vitaminer

Stadsdelen erbjuder: Heminstruktörer för syn och hörsel.
Yvonne Olsson tel. 08-508 01 738 sitter på "öppna träffpunkten" på Stormbyvägen var 4:e vecka med närmast datum 11/2 kl. 11.00–12.00.
Ingela Dahling tel. 08-508 01 739 och sitter på Fristads Servicehus varannan vecka med närmast datum 30/1 kl. 10.00–11.00

FRISKVÅRD och HÄLSA --- MAT och MOTION --- VIKTIGT att tänka på OCH att verkligen sätta igång: att äta rätt, sunt, lagom, varierat och att regelbundet motionera på något roligt sätt, gärna tillsammans med vänner.
Bryt inte benen! Använd fixartjänsten för oss över 75 om du har dålig balans: Jonas direkt 076-129 15 56.

LITE TIPS:

Här på hemsidan finns förslag i ord o ton o bild på lite morgongymnastik, paus-gymnastik och stretching, som du kan träna hemma – (logga in med koden).

Förutom våra egna vandringar på tisdagar och Boule-träningar flera dagar, bjuder Stadsdelen på en del aktiviteter:

På utegymmet intill Boule-banan – kan du själv träna lite styrka, rörlighet och balans. Ett större ute-gym finns också på Spånga IP för egen träning.

På träffpunkten för äldre, i 3Kockar-huset på Stormbyvägen 2–4 pågår sittgympa med balansträning för styrka och balans m.m. på onsdagar kl. 11. Där kan det förändras och bli flera motionsaktiviteter vartefter. Program skickas ut till vår hemsida varje månad. Aktivitetsansvarig är Jennie Bjärelid tel. 076-1203509 jenni.bjarelid@stockholm.se. Även intressanta föredrag m.m. ibland.
Träffpunkten är p.g.a. pandemin stängd 21/11–13/12.

Något riktigt bra gym har vi dock inte lyckats få. Det nya på Tenstagången 38 har flera apparater nära varandra i små rum = trångt. Förslag på förbättringar mottages av personalen. Prova gärna. Det är gratis och finns omklädningsrum både för herrar och damer. Buss 514 går dit, stannar alldeles intill. Egen bil kan parkeras gratis i stora garaget ett par timmar. För övriga aktiviteter på Tenstagången ansvarar Annika Palström, mobil 0761 203532, tel 08 508 03 532, e-post: annika.palstrom@stockholm.se.
(Vi kunde inte få använda Fristads gym – det skulle användas till Rehab-träning med sjukgymnaster.
I Spånga finns flera andra privata gym – men dyra).

Dans: Vår egen motionsdans för kvinnor – i samarbete med Spånga-Kista församling och Spånga Folkdansgille, startar 22 januari 2020 och planeras pågå varannan onsdag kl. 13–15 i Spånga församlingshus. Övriga privata dansföreningar finns i t.ex. Jakobsberg och Alvik olika dagar och olika tider (13–16, 18–21, 19–22) – för olika danser: modern dans, blandat gammal och modern, gammaldans-kurs (GDV Jakobsberg). På sommaren: I Skälby, och på Ulvsättra loge (Kallhäll). (Priser en dryg hundralapp) Kolla gärna på nätet för mer info: www.dansglad.se och i Mitt-i-Västerort /På gång.

Stockholms Gym- och Simhallar, subventionerat pris för oss (320 kr för 10 ggr). Endast inträde för att bada. Extra pris tillkommer för vattengympa och träning i gymmet. Kolla på Simhallarnas hemsidor/Stockholm stad.

Promenader i naturen: Det finns många promenadvägar ganska nära Spånga: T.ex. Genom eller runt Lunda. I Järfälla: Säby gård nära IKEA: mot Säbysjön eller Översjön, Utefter Mälaren: Hummelmora, Görvälns slott, Hässelby, Maltesholm, Riddersvik, Lövsta

Glöm inte: Se till att vara uppvärmd före träningen. Slappna av, stretcha, vila, och drick vatten efter träningen. Träna efter egen förmåga. Undvik "fallgropar": använd bra skor, med dubbar på vinterns isiga vägar, använd reflexer i mörkret och stavar eller andra hjälpmedel om du behöver på promenaden. Träna det du tycker är kul, regelbundet, helst en halvtimme varje dag och en gång i veckan lite mera/tuffare en hel timme. Träna inte om du är sjuk / förkyld e.d. Var rädd om dig och ha det så skönt och kul. Lycka till! Hälsar Ebba

Fråga gärna: ebba.moden@gmail.com. mobil 0708-369992