Bra att veta

Under den här fliken kommer länkar att läggas upp och diverse information att publiceras.

Välkommen till Seniordag 25 april kl. 10-17 i kommunhuset, Rudsjöterassen 2 i Handen

Social- och äldreförvaltningen, verksamhetsområde äldre, anordnar en seniordag på temat ”Hälsosamt åldrande utan ofrivillig ensamhet”. Kom och ta del av föreläsningar, träffa utställare och lyssna på Shirley Clamp!

Föreläsningar
Kom och lyssna på intressanta föreläsningar från bland annat den senaste forskningen inom förbyggande insatser och hälsosamt åldrande:
- Nicholas Levak, doktorand Karolinska Institutet föreläser om hjärnhälsa, och om Fingermetoden – hur livsstilsförändringar kan förebygga och minska risken för demens (kl.10.00–11.30 i Skärgårdssalen)
- Amelia Adamo, chefredaktör, journalist, berättar om livskraft och hälsosamt åldrande (kl.12.00–13.30 i Skärgårdssalen)
-Ingmar Skoog, seniorforskare, föreläser på temat ”70 är det nya 50”, att bryta ensamhet (kl.14.00–15.30 i Skärgårdssalen).

Utställare
Utställare från både kommunen och andra aktörer presenterar sitt arbete inom äldreområdet och förebyggande insatser.

Konsert med Shirley Clamp
Dagen avslutas med en gemensam musikupplevelse och Shirley Clamp (kl. 16.00 i lokalen Parabolen)

Information
Det skickas regelbundet ut information enbart med e-post (digitalt) mellan utgivningen av tidningen Runskriften som medlemmar utan e-post inte kan ta del av. Det kan t ex gälla någon ny aktivitet eller annat.
Om du vill ta del av informationen i dessa utskick kan det finnas flera sätt för dig att göra detta.
Alla medlemsutskick med e-post kommer löpande att sättas in i en pärm som finns i Villans salong. Där kan du läsa om vad som är nytt se vem som är kontaktperson mm. Då kan du själv kontakta ansvarig.
Är du inte i Villan regelbundet kan du be någon medlem du känner att förmedla information och kanske få en papperskopia.
Om du inte känner till någon medlem - kan du kontakta medlemssekreteraren och efterfråga vad som är nytt. Då kanske det också går att hitta någon närboende medlem som skulle kunna tänka sig bli din informationsfadder i framtiden. Kanske någon närstående skulle kunna ta emot e-post från föreningen och informera dig. Du når Claes på telefon 070 779 62 82.

Träffpunkt församlingshuset
Haninge Kommun har en träffpunkt i Församlingshuset, Kyrkvägen 7 i Västerhaninge.
Den är öppen måndagar, tisdagar och onsdagar mellan kl 10.00 - 15.00.
Det finns möjlighet till fika och olika programinslag.

Håll hjärnan igång
Forskning visar att det går att förebygga demens genom att förändra livsstilen inom flera områden samtidigt. Därför erbjuder kommunen nu en föreläsningsserie baserat på forskning för att inspirera och stödja dig som bor i Haninge till en bättre hjärnhälsa.
Kommunen bjuder in till en föreläsningsserie som du kan läsa mer om genom att klicka på länken nedan!

Håll hjärnan igång - Haninge kommun

Undrar du över vaccinering mot Covid 19?Klicka här för information från region Stockholm!