Om föreningen

Historik SPF Runstenen mm

Sveriges Pensionärs Förbund/SPF startade 1939 och har funnits i Haninge sedan 1978. Föreningen startade som en gemensam förening för hela Haninge och hette då Brandbergens pensionärsförening med 42 medlemmar. Föreningen växte och medlemmar som bodde i Västerhaninge beslöt 1991 att bilda en egen förening SPF Runstenen. Idag heter vi SPF Seniorerna Runstenen och har c:a 635 medlemmar. Namnet Runstenen kommer efter den runsten som finns i Fors.

Föreningen ingår i Haningekretsen som består av de 3 SPF-föreningarna i kommunen samt i Södertörnsgruppen som består av ett 30-tal föreningar. Vi är även representerade i det Kommunala Pensionärsrådet.

Föreningen hade ingen egen lokal i början utan delade en expedition med PRO i Parkvillan. Sedan 2004 disponerar föreningen Villa Runstenen på Stationsvägen 30 i Västerhaninge.

2006 startade samarbetet med Studieförbundet Vuxenskolan. Från samma år gick det att söka bidrag från Äldrenämnden. Runstenen har ansökt och fått bidrag varje år sedan dess. Väntjänsten har sökt och fått projektpengar för social verksamhet i form av utflykter för dem som har svårt att komma ut på egen hand.

Vår verksamhet har utvecklats positivt med månadsmöten, temakvällar, studiecirklar, resor, utflykter, måndagscaféer,  soppluncher och många andra aktiviteter.

Medlemsavgiften är 260 kronor per år.

Föreningen har en tidskrift, Runskriften, som utkommer med 4 nummer per år.

Stadgar för SPF