Höstprogram del 1

Nu öppnar vi upp för vissa utomhusaktiviteter; se det preliminära höstprogrammet under fliken "Fasta Aktiviter".

Höstprogrammet kan ev. udvidgas och kompletteras senare beroende på utvecklingen. SPF Seniorernas förbund anför just nu på sin hemsida bl.a. följande:

"För att undvika att bli smittad uppmanar vi föreningar och distrikt att fortsätta att begränsa sina fysiska möten under hösten 2020. Det är viktigt att vi som organisation fortsätter att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det innebär bland annat att vi fortsätter hålla ett fysiskt avstånd till andra människor som vi inte träffar regelbundet. Detta blir viktigare ju äldre vi är och är särskilt viktigt inomhus. Folkhälsomyndigheten rekommenderar att vi inte träffas närmare än en armlängds avstånd, vilket gäller både utomhus och inomhus.

Att träffas utomhus på en armlängds avstånd innebär enligt Folkhälsomyndigheten en låg risk för smittspridning. Droppsmitta överförs vid nära kontakter mellan människor och risken ökar vid vistelse inomhus i slutna rum. Vi rekommenderar därför föreningarna att genomföra fysiska möten utomhus.

Möten inomhus rekommenderas inte generellt av Folkhälsomyndigheten. SPF Seniorernas förbund rekommenderar att ni enbart i undantagsfall genomför möten inomhus, och då i mindre grupper med gott om utrymme. Vi avråder helt från aktiviteter som till exempel bridge, schack och andra kort- och brädspel där deltagarna sitter relativt nära varandra och rör vid samma saker."