Om föreningen

Föreningen omfattar Ragunda kommun och Kälarne kommundel i Bräcke kommun.
Vår förening skall inom detta område representera alla pensionärer, stärka deras inflytande och tillvarata deras rättigheter.

Vi träffas varje månad, första helgfria måndag kl 12, för någon aktivitet.

Aktiviteten kan vara information som ger oss ökade kunskaper och vidgar våra vyer och ibland utmanar oss.

Vi äter en gemensam lunch för vår sociala samvaro som kan ge oss glädje och gemenskap och möjlighet att få nya vänner.

Föreningens swishnummer: 123 110 73 41

Lite historik:
År 1990 bildades en pensionärsförening i Öst-Jämtland. Det är en partipolitiskt och religiöst obunden förening som går under namnet SPF Seniorerna Öst-Jämtland. Föreningen har tillhört olika distrikt och ingår sedan år 2022 i Jämtland Härjedalens distrikt inom föreningen SPF Seniorerna.

Föreningens uppgift:
Man skall främja SPF Seniorernas mål genom att
- informera medlemmarna i frågor som berör dem
- verka för gemenskap, trygghet och trivsel bland medlemmarna
-  tillvarata medlemmarnas intressen på det lokala planet
  (t.ex i båda kommunernas Tillgänglighetsråd och även i Regionens
   Pensionärsråd RPR)

SPF Seniorerna bildar opinion, skapar debatt och sprider kunskap.
Några frågor som man bl a driver är sänkt skatt för pensionärer, översyn av pensionssystemet och en äldreomsorg där individen sätts i centrum.

Som medlem i SPF Seniorerna får du en rad förmåner och vi arbetar löpande med att träffa nya avtal med olika samarbetspartners, så att du alltid ska få medlemsnytta när den är som bäst.