VERKSAMHETSPLAN

Verksamhetsplan

Verksamhetsberättelse 2024

Kalendarie preliminär Verksamhetsplan 2024

SPF Seniorerna är ett pensionärsförbund som finns i hela landet och har en kvarts miljon medlemmar. Cirka 750 föreningar i 26 distrikt.

Vi är partipolitiskt obundet och hyllar demokratiska värderingar i samhället. Vår värdegrund är att alla människor i samhället
skall behandlas lika oavsett om man är gammal eller ung, rik eller fattig, oavsett religion och hudfärg. Vi värnar om valfrihet i välfärden för alla pensionärer och att varje pensionär
skall behandlas efter sina önskemål och förutsättningar.

På senaste kongressen fastställdes dokumentet Mål och strategi som inriktning för SPF
Seniorernas arbete 2021–2023.
Mål och strategi har fyra målområden, och gäller såväl för förening, distrikt och förbund.
De fyra målområdena speglar hela organisationens syn på sig själv och är grundstenarna för att nå framtidens SPF Seniorerna – en enad organisation som tillsammans når framgång både utåt i samhället och inåt för medlemmarna.

De fyra målområdena:
• Fler och engagerade medlemmar
• En stark röst för seniorerna
• Öka vår synlighet
• En organisation i tiden

Vårt mål är att organisationen ska växa i takt med det ökande antalet seniorer. I relationen med våra medlemmar och potentiella medlemmar ska vi vara nytänkande, framåtblickande och inkluderande.
Vi behöver bli fler medlemmar för att få inflytande och bättre förmåga att påverka samhället.
Fler medlemmar ger också bättre ekonomi vilket ger möjlighet till större bredd och högre kvalitet på verksamheten.
Vårt mål är enligt de nya stadgarna att tillvarata seniorers sociala och ekonomiska intressen genom att arbeta med frågor om seniorers hälsa och omsorg, boende, ekonomi, rätt att arbeta samt äldreforskning.
Vi ska uppfattas vara en innovativ, oberoende kunskapskälla vars starka förtroendefulla röst hörs både lokalt och nationellt.
I vårt distrikt är vi med i Regionens Pensionärsråd, (RPR), där vi påverkar sjukvården, infrastruktur, kommunikation och andra regionspecifika verksamheter.
Alla föreningar är med och påverkar sina kommuners vård- och omsorgsprogram, byggplaner samt andra, för pensionärerna, viktiga frågor.
Detta görs via samrådsgrupper och framförs via Kommunala Pensionärsråd (KPR).
Föreningarna har sin största uppgift i att hjälpa sina medlemmar med en intressant verksamhet som uppmanar till friskvård och gemenskap. Detta innebär också att föreningen och hela vår organisation blir attraktivare och att det blir lättare att rekrytera
nya medlemmar och behålla befintliga.
Denna verksamhetsplan för 2022 försöker återspegla och understödja de behov som föreningarna har i sina aktiviteter. Skapa gemenskap, resor, friskvård och nya kunskaper
för medlemmarna samt att underlätta för föreningarna att rekrytera nya medlemmar

Föreningarna har sin största uppgift i att hjälpa sina medlemmar med en intressant verksamhet som uppmanar till gemenskap och friskvård. Detta innebär också att föreningen och hela vår organisation blir attraktivare och att det blir lättare att rekrytera nya medlemmar och behålla befintliga.
Vi har planerat sammankomster och utbildningar som kan komma att ställas in eller genomföras på annat sätt än tänkt. Planen försöker återspegla och understödja de behov som föreningarna har i sina aktiviteter att skapa gemenskap, resor, friskvård och nya kunskaper för sina medlemmar samt att underlätta för föreningarna att rekrytera nya medlemmar.
Vi ställer inte in – vi ställer om.
Tänk på att ta reda på vad som gäller för angivna
aktiviteter, kurser och sammankomster.
Välkomna att ta del av utbudet i verksamhetsplanen.
Styrelsen / Utbildningsutskottet