Vår uppgift

Hallandsdistriktet bildades 1953

Hallandsdistriktet bildades 1953 i Varberg. Första ordförande, distriktets grundare och verklige veteran var Erik Qvarnström från Stråvalla. Efter 22 år efterträddes han av sju män i följd, alla med ganska långa mandatperioder. 2007 fick distriktet sin första kvinnlga ordförande.

Distriktets roll i organisationen är bland annat att utgöra en länk mellan förbundet och de enskilda föreningarna, som är självständiga enheter med full frihet att utforma sin verksamhet. Naturligtvis i enlighet med SPFs stadgar.
Övergripande mål är :
skapa möjlighet till trivsam samvaro - social gemenskap, viss kursverksamhet.
Ge målanpassad information i för oss speciellt intressanta frågor, ex.vis ålderism.
Påverka kommun och landsting i frågor som rör våra möjligheter att som seniorer få en så bra tillvaro som möjligt gemom påverkan i RPR (regionpensionärsråd) och KPR (kommunpensionärsråd).
SPF Halland har till uppgift

att inom sitt verksamhetsområde främja SPFs ändamål genom att bistå sina medlemsföreningar med råd och upplysningar rörande verksamheten
att bland annat stimulera till studiecirklar och andra fritidsaktiviteter inom föreningarna
att arrangera utbildning, studiedagar, informationskonferenser och andra sammankomster för föreningarna
Arbetet i distriktet leds av en styrelse omfattande 10 ordinarie ledamöter samt en ordförande. Högsta beslutande organ är distriktsstämman som hålls före 15 april varje år.