Om föreningen

Bygdens seniorer träffas och trivs

Första torsdagen varje månad (utom i januari och juni - augusti) vallfärdar många av bygdens seniorer till församlingshemmet i Unnaryd för att fika, umgås, lyssna på musik och sång eller föredrag och ta del av information om angelägna frågor t ex hälsa, äldreomsorg, försäkringar, trafik, brandskydd. Det är SPF Seniorerna Unnaryd-Jälluntofta som är arrangör.

- Vi är en stor förening med drygt 200 medlemmar och våra sammankomster är välbesökta, berättar Ann-Katrin Lindgren, som är föreningens ordförande.
Föreningen ordnar också studiebesök, resor, boule, gymnastik, dans, matlagning, kurser, studiecirklar och mycket annat, berättar Ann-Katrin vidare. SPF Seniorerna är Sveriges äldsta seniororganisation. Den bildades redan 1939 och är partipolitiskt och religiöst obunden, fortsätter Ann-Katrin. Vår lokalförening vänder sig främst till seniorer i Unnarydsbygden med omnejd, men alla som oavsett ålder har rätt till pension i Sverige, är välkomna till oss. Runt om i landet är vi cirka 265 000 medlemmar fördelade på 800 föreningar, säger Ann-Katrin avslutningsvis.

- Det bästa med vår förening är att det finns något för alla, säger Kerstin Strandqvist, som är friskvårdsledare på Träffpunkten på tisdagar. Den som vill röra på sig kan gympa, dansa eller gå tipspromenad. Den tävlingssugne kan spela boule eller canasta. Den ressugne kan åka långt eller kort. Den vetgirige kan gå på studiecirkel. Den matglade kan gå på kurs och laga mat, baka bröd och ostkaka.

- För oss var det en möjlighet lära känna nya människor när vi blev permanenta Unnarydsbor, säger Wivi-Anne och Pelle Martinsson i Basteborg. Därför blev vi medlemmar i föreningen. Samma sak säger Maud Raask i Femsjö: - Som nyinflyttad i bygden är det för mig ett sätt att träffa nya, spännande människor.

- Varje år deltar många medlemmar i en resa inom Sverige, berättar Rolf Kenneryd som är cirkelledare för studiecirkeln "Läs & Res". De senaste åren har målet varit Värmland, Stockholm, Dalarna och Gotland, berättar Rolf. Vi är pålästa och nyfikna eftersom vi har träffats vid några tillfällen på våren och läst och samtalat om resmålet - ett trevligt sätt att förbereda sig på.

- Även resor utrikes har varit populära, berättar reseledaren Christer Danielsson. Vi har bland annat åkt buss genom Rhen- och Moseldalen och rest till Dresden, Prag och Berlin.
- Ja, det var framförallt de fina resorna som fick oss att bli medlemmar i SPF Seniorena Unnaryd-Jälluntofta, säger Ethel och Inge Johansson i Hyltebruk.

- Bland de korta resorna med studiebesök kan nämnas besök på Sia-glass och Berte kvarn, cykelfabriken i Varberg, IKEA-museet i Älmhult och travet i Halmstad, berättar Bernt Andersson, som arrangerat dessa aktiviteter tillsammans med Bernt Lundberg.

- Jag gillar att resa både kort och långt, säger Gunilla Andersson i Jälluntofta. Men det som gjorde att jag blev medlem var också det trevliga programmet på månadsmötena.
Ja, det är många som gillar underhållningen på månadsmötena, till exempel Stubbe Wahlberg´s roliga musikquiz, Elvisfantasten Dan Eriksson´s framträdande, den populäre Country & Rock'n Roll-musikern Edvard C Johansson eller ornitologen Anders Wirdheim.

- Jag blev medlem i föreningen efter rekommendation av goda vänner, säger Ann-Marie Kullgren från Hyltebruk. Medlemsavgiften är bara 230 kronor om året och för den får man bland annat den läsvärda medlemstidningen Senioren, som kommer nio gånger om året. Som medlem i SPF Seniorerna har man också ett flertal förmåner inom exempelvis försäkringar, el och telefoni. Länsförsäkringar Halland t ex ger rabatt som mer är väl kompenserar medlemsavgiften.