HISTORIK

Historik SPF Seniorerna Unnaryd-Jälluntofta

Den 28 juli 1956 kallades Unnaryds pensionärer till ett möte i kommunalhuset för en första kontakt med Sveriges Folkpenionärers Riksförbund, där förbundets vice ordförande ombudsman Carl Berntsson redogjorde för pensionärsrörelsens verksamhet och mål.
Efter anförandet beslöt de närvarande enhälligt att bilda Unnaryds Folkpensionärers förening ansluten till SFRF.

Vid valet av den första styrelsen utsågs Karl Johansson, Skogsro till ordförande, Fredrik Andersson, Wilhelmsro till sekreterare och Alvin Benjaminsson, Åkerbo till kassör. Övriga ledamöter var Carl Larsson, Järanäs och Algot Lönnegård. Suppleanter var Reinhold Thelander och Hjalmar Johansson, Getterhult och en tredje suppleant, Victor Carlsson, Hässlehult, valdes in 1957. Medlemsavgiften fastställdes till 1 krona i kvartalet varav 60 öre skulle gå till förbundet.

Välkomstbrev från SFRF

Intresset för föreningen minskade dock snabbt. Redan vid årsmötet 1958 diskuterades därför om föreningen skulle upplösas. Frågan bordlades till nästa årsmöte, men detta ägde sannolikt aldrig rum. Något protokoll från årsmöte 1959 finns inte och räkenskaperna, som kassören avslutade den 31 december 1958 med en behållning på 204 kronor, är aldrig redovisade. Föreningen upplöstes därför aldrig utan verksamheten bara upphörde och blev vilande tills vidare.

Tio år senare gick det bättre. På initiativ av Ruth Granath och Ivar Petersson, bildades på nytt en pensionärsförening i Unnaryd tillhörig SFRF. Vid det första mötet den 28 augusti 1969 valdes Ivar Petersson till ordförande och Ruth Granath till sekreterare. Övriga ledamöter var Elsa Ström, Lars Andersson och Janne Persson.    Värnamo Nyheter i augusti 1969

När styrelsen gick till Föreningsbanken för att öppna ett bankkonto, visade det sig att det redan fanns ett konto på den vilande föreningen. På det kontot fanns dom 204 kronorna som aldrig blev redovisade 1959!

Sedan 1969 har antalet medlemmar ökat sakta men säkert från 55 personer vid nystarten till idag då vi är drygt 200.

Ordförande i föreningen genom åren har varit Karl Johansson, Ivar Petersson, Sven Larsson, Hildur Bengtsson, David Axelsson, Gregor Berg, Bror Nilsson, Thore Jonsson, Gerhard Karlsson, Leif Eklund, Nils Nilsson, Karl-Axel Josefsson, Christer Danielsson och nuvarande Ann-Katrin Lindgren.

Föreningen har under åren bedrivit en livlig och omfattande verksamhet. Det största intresset har varit de välbesökta månadsmötena, där det förutom föreningsärenden alltid förekommit någon form av underhållning såsom föredrag, sång och musik, bild- och filmvisning etc.

I samarbete med Vuxenskolan har studiecirklar genomförts i många olika ämnen. En populär och regelbundet återkommande cirkel är "Läs&Res" om något svenskt landskap inklusive en resa dit.
Varje år arrangeras också dagsresor med studiebesök på olika sevärdheter och verksamheter inklusive lunch på något trevligt matställe.

Andra aktiviteter som pågått under många år är tipspromenader vår och höst liksom gymnastik med Kerstin Strandqvist.
Länge anordnades också motionsdans, men den fick tyvärr läggas ner på grund av att det blev för dyrt med musik.

1993-1994 anlade föreningen en boulebana med tio banor, som är mycket välbesökt under sommarhalvåret. Även under vintern spelas det boule, men då inomhus.

Föreningen har länge varit väl förankrad i samhället och framtiden ser ljus ut när det gäller rekrytering och utveckling av föreningslivet för seniorerna i bygden.