Julbrev från ordföranden 2023

Julhälsning till alla medlemmar i SPF Seniorerna Drängsered!

”Nu är det jul igen, ja nu är det jul igen”… Tycker inte det är längesen det var jul senast.
Tiden går fort när man har roligt säger man ju. I alla fall har det varit ett roligt år. Sedan är
det inte allt som är roligt. Vår omvärld är dystrare än på länge, med krig och natur-katastrofer, ja det är ingen ände på allt elände via media. I vår egen närhet händer också mycket som påverkar oss mer eller mindre. Indragen tidningsdistribution, nedläggning av skola, nedsläckta gator, indragna stöd för träning och kollektivtrafik. Saker som påverkar vår vardag negativt. En annan sak som är tråkig att notera är att vi också i år har mist flera medlemmar. Faktiskt är det fler i år än något år tidigare och det är jättetråkigt med varje enskilt fall. Samtidigt vet vi att det är tidens gång och det enda som vi med säkerhet vet ska ske med oss alla.

Därför är det så viktigt att vi utnyttjar tiden vi har på allra bästa sätt efter den ork och förmåga var och en av oss har. SPF Seniorerna Drängsered vill vara en träffpunkt som försöker erbjuda sysselsättning och gemenskap av varierade slag. Allt kan inte passa alla, men förhoppningsvis finns det något för alla. Under året som gått har vi startat upp gå-
fotboll och stickcafé. Växlande aktiviteter varje måndag, boule på tisdagar och promenader varje torsdag har fortgått likt tidigare. I år hade vi otur och fick bara till en resa, men planerar redan för flera under 2024.

Vi upplever att vårt program är uppskattat, dels genom stor uppslutning, men även genom att många nya medlemmar ansluter till oss. Under 2023 har vi fått 39 nya medlemmar, och trots att ett ovanligt stort antal också lämnat så har vi ändå ökat med 17 och nu är vi över 300 medlemmar. Jätteroligt, men också ansvarsfullt. I våra sektioner jobbas det för fullt med att till årsmötet presentera ett nytt tilltalande program för årets första fyra månader.
Vi har en enorm styrka i föreningen i att så många hjälper till på olika sätt för att få verksamheten att fungera. En stor tillgång är också att så många vill delta i våra aktiviteter.
Ett varmt tack till Er alla!

Dem 12 december börjar vi med boule inomhus i Hyltebruk kl. 13,30. Samma dag kl. 15,00 är det årets sista stickcafé. Där bjuds det kaffe till självkostnadspris. Promenaden i Hyltebruk den 14:e december blir den sista innan nyår. I senaste programmet ser Ni att vi startar upp 2024 med luftgevär den 23 januari. Den 29 januari är första trivselträffen där vi bl. a. informerar och visar film om hur våra medlemsavgifter till förbundet används. Missa inte det. Slutligen påminner vi om årsmötet måndagen den 12 februari kl. 14,00 i Drängsered. Anmälan till byombuden alternativ till Lilian eller Monica i styrelsen. Ev. avsägelser och motioner till valberedningen alt. Styrelsen senast under dec. 2023.
Så vill jag avsluta med att önska Er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Med vänliga hälsningar

Lars-Erik Karlsson