Avslutning Seniorkul

Det är aldrig för sent att börja träna!

Idag var det avslutning på första omgången av Seniorkul.
Verksamheten var ett pilotprojekt med Smedjebackens kommun, Region Dalarna, SISU Idrottsutbildarna i Dalarna som deltagare.
Det har också funnits en projektgrupp bestående av personer från olika seniorföreningar och aktiva ledare, som arbetade fram innehållet i pilotprojektet.
Bland annat skulle aktiviteten döpas och det namn som senare valdes - Seniorkul - föreslogs av SPF:s medlem Britt Nyrén.

Aktiviteten har som syfte att seniorer 65+ ska få prova på olika föreningars aktiviteter för att hitta den som passar just den senioren. Förutom rena fysiska aktiviteter har det varit föreläsningar om bland annat kost och tipspromenad som satt hjärnan på prov.

Det var 20 personer som deltog i första gruppen och samtliga var mycket nöjda med upplägg och genomförande.

Vi fick också veta att Allmänna Arvsfonden har beslutat att ge bidrag för att projektet inte bara ska fortsätta i Smedjebacken utan nå ut till samtliga kommuner och föreningar i Dalarna.
Mycket glädjande är att i projektet ingår leasing av en minibuss som möjliggör att deltagare boende utanför centralorten ska kunna skjutsas till och från aktiviteterna.
Seniorföreningarna ska också kunna boka in användande av fordonet så att vi kan erbjuda fler att delta i våra verksamheter.

Dagen till ära skålade vi i cider, åt tårta och drack kaffe.
Knalin och Solveig förärades blommor från deltagarna.

Stort tack till Karin "Knalin" Boström, Solveig Bodare, Siw Östlund och alla andra som gjort detta möjligt.

Gert-Ove Sandberg