Hjärnkoll 2024

SPF Seniorernas Hjärnkoll är en tävling i frågesport och som genomförs varje år av förbundet och avslutas med en riksfinal för distriktens bästa tremannalag.

Deltävling 1 den 18 mars kl 14.00 i Alvesta Folkets Hus
Deltävling 2 den 15 april kl 14.00 i Agunnaryds Föreningslokal

Ansvarig: Monica Wessfeldt-Berg
tfn 070-615 20 77
Deltagaranmälan senast 19 februari 2024

..............................................................................................................

2023 års kvalificeringstävling hölls måndagen den 20 mars kl 14.00 på Folkets Hus i Alvesta.

Semifinalen går den 17 april i Agunnaryd. Nedan ser du vilka lag som kvalificerade sig till semi, där finner du oxå frågorna som lagen skulle bevara den 20 mars.
Du får gärna själv svara på frågorna om du vill, svaren lägger jag senare ut så du kan kontrollera dina svar. Lycka till.

Vår förening har deltagit i Hlärnkoll under flera år med ett eller flera lag i denna kunskapstävling. Ett av våra lag vann bl a distriktsfinalen 2016. I år gick första tävlingen 20 mars 2023 på Folkets Hus i Alvesta. Det var frågor 1 - 20 som lagen skulle besvara. Nedan följer en resultatuppställning om hur det gick för de olika lagen och vilka lag som kvalifiserade sig till semifinalen i Agunnaryd den 17 april.

HJÄRNKOLL ALVESTA 20 MARS 2023
Lagen som gick vidare till semifinal i Agunnaryd
Antal 16 rätt
Skatelöv 3
Moheda 2
Nöbbele 1

Här kan du själv testa de 20 frågorna och se vad du kan. De rätta svaren på frågorna kommer att läggas in här inom 14 dagar så att du kan rätta dina svar.

Frågor i Hjärnkoll 2023 Kvartsfinal i Alvesta

1        Vilka två metaller är ingredienser till legeringen mässing?

2        I Astrid Lindgrens saga Bröderna Lejonhjärta finns ett sagoland dit bröderna Skorpan och Jonatan kommer till efter döden. Vad heter landet?

3        Vilken känd byggnad är förknippad med jätten Finn?

4        A4      Vad heter Rysslands utrikesminister (efternamnet räcker)?

5        I vilken stad finns mormonernas stora tempel?

6        Vad hette banken och filmen med samma namn, vars affärsidé var att ge dubbelt så hög ränta på insatta pengar som man fick betala i ränta på lånade pengar. Namnet har blivit ett begrepp för en affärsverksamhet utan utsikter att nå lönsamhet.

7        Var i norr ligger ändstationen på Inlandsbanan?

8        Ernst Alm hette vinnare av det första vasaloppet. Vilket år var det? 2 Ledning: I fjol firades det jubileum.

9        Noll Kelvin är den absolut lägsta temperatur man kan uppnå. Vilket gradtal i celsius motsvarar detta? (Svara i heltal grader)

10      Benämningen är nedsättande på personer som sprider konspirationsteorier och/eller pseudovetenskapliga teorier, t ex att månlandningen 1969 aldrig ägde rum utan var fejkad. Ordet fanns med på Språkrådets nyordslista år 2011.

11      Vem har skrivit musiken till ”Idas sommarvisa”?

12      I filmen Hets från 1944 gestaltades den ondskefulle läraren av Stig Järrel. Men vilket öknamn bar läraren?

13      ”Processen” skrevs av en känd författare. Vad hette han?

14      År 1813 bildades det som 1966 ändrade namn till  GIH, gymnastik- och idrottshögskolan. Men vilket var namnet när det startades? (hela namnet + förkortningen)

15      Ön Spinalonga ligger vid Kretas östra kust. Spina är namnet på en kroppsdel. Vilken?

16      Kött, ofta tillagat på fläskkarré, som tillretts under lång tid och i låg värme med inflytande av rök. Blir mört, saftigt och smakrikt. Maträtten kom till Sverige från USA i början av 2010-talet och har fått behålla den amerikanska beteckningen oöversatt. Vilken är beteckningen?

17      Vilka pjäser i schack förflyttas vid en rockad?

18      Vad är namnet på en rånarluva, huva som täcker ansiktet utom ögon och mun

19      Ett fyrtorn tillhörde antikens sju underverk. På vilken ö var detta fyrtorn placerat?

20      Vilket var kodnamnet på det ytterst hemliga forskningsprojektet som ledde till tillverkningen av den första atombomben?