Vi är seniorernas röst i samhället!

Våra beslutsfattare i riksdagen, regionerna och kommunerna fattar beslut, som rör alla i befolkningen.
Men ibland finns inte äldreperspektivet med – att förstå hur besluten påverkar den äldre delen av befolkningen.
Vi är idag mellan 22 och 28 % av befolkningen i kommunerna. Det kan handla om boende, trafik, kultur, äldreomsorg, sjukvård, teknik, idrott dvs alla delar i samhället rör också oss äldre.

Hur kan vi påverka?

förbundsnivå arbetar man gentemot myndigheter och politiker med pensioner, med diskriminering av äldre. Man deltar i lagstiftningsarbetet som en referensgrupp tex när det gäller ny socialtjänstlag och är remissinstans när det gäller utredningar, som så småningom ska bli en proposition.

regional nivå arbetar vi i distriktet tillsammans med övriga pensionärsorganisationer med frågor som rör regionen – sjukvård, trafik och kultur. Det finns ett råd inrättat där vi har representanter från alla organisationer. Våra representanter väljs vid distriktets årsstämma

I kommunerna är våra föreningar aktiva på olika sätt. Det handlar om kontakter med politiker och tjänstemän och tex genom insändare. Men i varje kommun finns också ett råd, där pensionärsorganisationerna har representanter i förhållande till sin storlek. Dessa kallas pensionärsråd, seniorråd eller råd för pensionärs- och funktionshinderfrågor. I flera kommuner har vi i SPF Seniorerna samverkan med övriga pensionärsorganisationer. Våra representanter väljs vid föreningarnas årsmöten.

På en del håll har man också diskussionsgrupper där man diskuterar aktuella frågor, som sedan går vidare till råden eller leder till aktiviteter i den egna föreningen eller tas upp med beslutsfattare genom personliga kontakter.