Om SPF Seniorerna Sörmland

SPF Seniorerna Sörmlandsdistriktet har 22 anslutna föreningar med för närvarande cirka 11 400 medlemmar (jan 2023). Distriktets uppgift är att tillvarata och samordna föreningarnas intressen genom

• Utbildningar
  • Studiedagar
  • Ordförandemöten
  • Konferenser
  • Folkhälsoaktiviteter och tävlingar inom området friskvård
  • Sammankomster riktade till olika målgrupper
  • Information till allmänheten och media om SPF Seniorerna och verksamheten.

Ett viktigt ansvarsområde är att påverka seniorers situation inom vård och omsorg och detta sker främst genom representation i Regionens Pensionärsråd, RPR. Under rubriken Funktionärer finns våra RPR-representanter.

Distriktet verkar även för samordning av verksamhet som bedrivs av distriktets föreningar inom Kommunala Pensionärsråd, KPR, i Sörmland.

Distriktet stöder föreningarnas verksamhet genom att verka för intresset att bli medlem i SPF Seniorerna samt utveckla medlemsnyttan i form av rabatter och förmåner av olika slag.