22/4 En Prima ballerinas liv
Kenneth och Lillvi satte sig bekvämt tillrätta på scenen och så sattes historien igång. Nu äntligen fick vi höra om Lillvis liv som Prima ballerina.
Redan som liten tjej var dans och musik centralt i hennes liv. Pappan, Lisebergs egen modellsnickare, hade ett stort sång- och musikintresse som gick i arv till Lillvi. Hon kunde aldrig sitta still, hela tiden i rörelse.
En stor fördel hon hade var att hon var orädd. Hon var aldrig nervös inför mötet med publiken, säkert kände publiken av det. Lillvi var med hos farbror Sven i Barnens brevlåda, en dröm för många barn på den tiden.
I slutet på 1940 talet närmare bestämt 1949 bestämdes att Göteborg behövde en balettskola. Skolan startade på Stora teatern och eleverna tränade varje dag från klockan 18.00 till 19.45 och där gick Lillvi till 1954 då hon tog realen.
Lillvi hade turen att få en messenat. Tant Anna kom att bekosta hennes utbildning och utlandsstudier.
Efter avslutad skolgång följde ett år i London, men innan dess hade ett stipendium möjliggjort att hon kunde tillbringa sex månader i Paris. Säkert ett härligt liv och häftig upplevelse för en ung tjej från Göteborg.
Det är slitigt för kroppen att dansa och efter några år som premiärdansös la Lillvi balettskorna på hyllan. Hon kom istället att under en period dansa en annan typ av dans på scenen. Men ibland blir lockelsen för stor och när Birgit Cullberg satte upp Fröken Julie och ville ha med Lillvi som Julie blev lockelsen för stor så hon tackade ja till det.
Att det finns ryska björnar fick Lillvi erfara när en stor ryss från operan i Moskva skulle hiva upp henne i luften och var så stark att hon nästen åkte över hans axel.
Lillvi som slutade dansa redan som 30-åring sammanfattar sitt balettliv med tre B hon har haft Bra roller, Bra publik och Bra kollegor.
Efter livet på Storan följde Atelierteatern och talpjäser. Den första rollen var i pjäsen Gömslet där hon spelade mot dåtidens storcharmör Tage Severin. Hon hade rollen som en mentalsjuk flicka på ett mentalsjukhus. En tung roll och pjäs som endast spelades 15 gånger. Endast storpublik på genrepet och på premiären.
Sedan följde en tid hos Gösta Bernhard och hans ensemble Lillvi var även med i Hasse Ekmans komedi Gungstolen. Det är ett brett register vår Prima ballerina kan visa upp.
Efter att dans och teater fått sitt började hon på Handelsinstitutet för att läsa företagsekonomi och det slutade med att hon anställdes som sekreterare och slutade som delägare.
Vi som ser Lillvi upplever nog att livet farit varsamt fram med henne, men allt syns inte. Hennes knän har ersatts av titanknän. De fungerar perfekt säger hon.
Ja det var en spännande resa vi fick följa med på.
Renée Lernestam
sekreterare