22/10 Familjen Broströms uppgång och fall

Även Göteborg har haft sina kungligheter.
På oktobers månadsträff fick vi återigen besök av Jenny Schaub. Jenny som varit hos oss flera gånger med olika uppskattade föredrag. Denna gång kom historien att handla om familjen Broströms uppgång och fall. Jenny är väl förtrogen med familjen Broström eftersom både hennes far och morfar arbetat som chefer på Orientlinjen.

Historien börjar inte i Göteborg som man skulle kunna tro utan i värmländska Kristinehamn. Där föddes i maj 1838 en liten gosse som döptes till Axel. Endast tre år gammal miste han sin pappa.

Det skulle trots förlusten av fadern gå bra för Axel som visade sig bli en arbetsam och duktig ung man. Han startade sin karriär som hästpojke och avancerade till bromsare, ett viktigt arbete på den tiden. Det var viktigt att vagnen som drogs av hästar inte for in i hästarna.

Han fick sedan jobb som faktor hos en grosshandlare och där lärde han sig vad som sålde mest och bäst. Detta resulterade i att han bestämde sig för att jobba med frakter. För tvåtusen kronor köpte han Galeasen Mathilda och med den trafikerade han Vänern.

Innan han köpte galeasen gifte han sig med Mathilda Olsson, därav namnet på galeasen. De kom att bo mittemot familjen Fröding så säkert kände de två familjerna varandra.

Galeasen gick med järnmalm till Göteborg, så småningom köptes fler båtar och 1882 gick flytten till Göteborg. Från början flyttade de in i en etta men så småningom blev det en femma på Pusterviksgatan 11 där även kontoret kom att ligga.

I slutet av 1800-talet lämnade Axel över företaget till sonen Dan som varit runt i världen och lärts upp med allt från bokföring till andra värdefulla kunskaper inom shipping. Nu ägde företaget som utvecklades snabbt 24 fartyg.

Kärlek uppstod när Dan träffade Ann-Ida en fin ung dam av textilsläkten Mark. Dan skrev brev till henne och kärleken visade sig vara besvarad. Pappa Axel däremot, en sparsam man, var lite misstänksam. Flicka av fin släkt är säkert slösaktig, men där tog han miste Ann-Ida var duktig och kom att bli en jättekändis i Göteborg.

Svenska amerikalinjens hus samt hotell Hembygden byggdes för att tjäna rederiet. Båda husen finns kvar Hotell Hembygden har omvandlats till lägenheter.

Flera pampiga byggnader kom att bli Broström familjens hem. Ett sommarhus på 800 kvm i Furuhöjd på Särö, ytterligare ett sommarhus i Östra bodarna som senare kom att ägas av Christer Eriksson ägare till Consafe. Skyttegatan 1 ett magnifikt tegelhus de ägde tills Ann-Ida dog 1965 då hon donerade huset till Sveriges redarförening. De sålde sedan huset till Royal Bachelors Club 1987. När man kikar in i hemmen är det inte Swedish som dominerar utan mörka paneler och många prylar.

Dan Broström var energisk och intelligent, förutom sina intressen i rederier och varv var han politiker för Liberalerna.

År 1915 startades Svenska amerikalinjen med persontrafik, innan dess hade rederiet endast haft frakter. Det första fartyget i flottan döptes till Stockholm. Den vackraste och mest påkostade blev Kungsholm som visade upp svensk design för världen. Det var många av den tidens kändisar som åkte med Kungsholm. Greta Garbo, Ingemar Johansson samt kungafamiljen för att bara nämna några.

Dan var en man som gillade att köra bil. Han gillade dessutom att köra fort. I juli 1925 körde han av vägen i Trönninge utanför Halmstad. Dan omkom Ann-Ida fick mindre blessyrer chauffören klarade sig helt oskadd. Det blev en pampig begravning, kortegen körde längs Avenyn till Domkyrkan.

Efter faderns bortgång tog sonen Dan-Axel över rodret. Nu kom skandalerna att ta över och förknippas i stor utsträckning med familjen Broström.

Det sägs att Dan-Axel var omtyckt, han var snäll men lättledd. Han var en festprisse. Det var kanske det som gjorde att han fick alkoholproblem. Han var under tjugo år gift med sin första fru Ulla Holm och de fick tre barn.

Under hans ledning utvecklades koncernen kraftigt och flottan bestod 1965 av 81 stora fartyg vilket var 1/3 av Sveriges hela handelsflotta. Dan-Axel hade många förtroendeuppdrag inom sjöfartens olika organisationer.

Vid ett besök i London i slutet av 1950-talet träffade Dan-Axel nakendansösen Annabella. De gifte sig 1961, skildes 1965. Äktenskapet kantades av skandaler, offentliga gräl och alkoholism.

På 1970-talet går varvsindustrin i botten. Dan-Axel klarar inte längre av att leda koncernen, han sparkas uppåt. I december 1976 dör han i en hjärtattack i Acapulco Mexiko. 2012 läggs hela företaget ner.
Renée Lernestam