SPF firar 80 år med Galakväll

Den 4 oktober firades SPF´s 80 jubileum med en Galakväll på Brux

SPF Seniorerna bildades 1939 med namnet Sveriges Folkpensionärers Riksförbund, SFRF. I år fyller förbundet 80 år, vilket firades lokalt på Bruksgården med ca 160 närvarande från Örnsköldsviks kommuns SPF föreningar.
Deltagande föreningar vid galan var: Anundsjö, Arnäs, Fyrklövern Gideå och Nolaskogs.
De lokala föreningarna har 45 år på nacken och antalet medlemmar uppgår till dryga 1000-talet.

Festen inleddes med mingel till tonerna av kvällens eminenta musikanter, Pär-Åke Stockberg och Klas Norberg. Välkomstanförandet gjordes av Leif Persson, ordförande i Nolaskogs. Vidare spädde Christina Eliasson på med hälsningar från distriktstyrelsen.

Kvällens toastmaster Hans Nordin presenterade kvällens program innehållande såväl matsedel som underhållning. Därefter hälsades gästerna välkomna till bords.
När alla bänkat sig intog Monica Ulfhjelm från SPF Seniorerna centralt scenen. Hon gav en liten tillbakablick och koncentrerade sig så på nutid och framtid. Förbundet har två huvudinriktningar som är social verksamhet och att skapa mötesplatser, samt att påverka samhället och politikerna. Vi ska synas flitigt i media och vara på plats när viktiga frågor inom äldrepolitik diskuteras. Vi ska debattera frågor som låga pensioner och åldersdiskriminering i både radio, tv och tidningar.
Monicas slutord blev att SPF Seniorerna har en viktig roll att spela även i framtiden. Med varma applåder och ett fyrfaldigt leve för SPF Seniorerna 80 år avtackades Monica och Hans.

Den goda maten förgylldes med trevliga allsånger ackompanjerade av Pär-Åke och Klas. I utrymmet mellan varmrätt och dessert uppvaktades "SPF-nestorn" Nea-Marie Österlund, som dagen till ära fyllde 85 år. Nea har genom åren ägnat sitt gedigna kunnande åt föreningsliv och SPF Seniorerna i synnerhet.

Därefter tågade bygdekomikern Svea Bylund in på golvet och uppträdde med en bejublad sketch kring hur det kan vara på ett äldreboende nu för tiden.

När ätandet avslutats tog så musikanterna Pär Åke och Klas vid. Redan vid första låten var hela dansgolvet fullt! Deras spelskicklighet och glädje smittade av sig till alla och svetten lackade hos de dansande. Vi bjöds på allt tänkbart från Jussi Björling – Till havs, till idel goda svängiga och dansanta låtar framförda på klaviatur, saxofon, gitarr och grabbarnas underbara röster.

En riktig Galakväll

Text: Hans Nordin