Månadsmötet 18 januari hade temat :

”Bedrägerier mot äldre”
De trevliga områdespoliserna Malin och Ann besökte oss och berättade om bedrägeriförsök mot äldre
och hur dessa kan bemötas.

- Släpp inte in okända.
- Ha aldrig stora summor pengar, kontanter, hemma.
- Om okända ringer, lägg på.
- Lämna aldrig ut bankid och personuppgifter till okända eller per telefon, sms eller mail. Myndigheter
banker och sjukvård begär aldrig uppgifter på detta sätt.
- Se upp med försök via falska vänner på Facebook.
- Se upp med barnbarnsbedrägerier (eller släkt) att det är rätt person som ringer.
- Försök att via uppgiven vinst på postkodlotteriet få uppgifter om konton och annat.
- Penningväxling.
- Hjälpa okända att swisha pengar, kan vara penningtvätt.
- Växla kontanter med okända. Ett sätt att lura till sig pengar.
- Bra att kunna beskriva en gärningsman om ett brott har skett.
- Polisen ringer man i alldagliga frågor 11414 och akut 112.

Mars månads välbesökta medlemsmöte inleddes med att Torbjörn Carlsson hälsade alla välkomna och informerade om kommande resor under sommaren och tidig höst.

Efter en god och riklig lunch, så följde en information om Äldremottagningen som öppnats på Vårdcentrum. En sjuksköterska och en undersköterska berättade om verksamheten. Äldre, som är 75+ och uppfyller vissa kriterier, kallas till Äldresköterskan för ett frivilligt samtal. Där ges möjlighet att i lugn och ro ställa frågor och få svar på eventuella funderingar. Äldresköterskan kan nås på telefon via ett direktnummer.
Flera av mötesdeltagarna hade redan besökt Äldremottagningen och upplevt det positivt. Informationen avslutades med en frågestund.

Efter kaffet följde i sedvanlig ordning quiz och dragning på vårt lotteri

Månadsmöte 2023-04-19

Efter att ha avnjutit Björkens goda landgång och Silviakaka till kaffet så höll Per Davidsson ett mycket uppskattat musikkåseri om rockmusikens genombrott
alltifrån ”Rock around the Clock” med Bill Haily 1955 över Elvis Presleys och Chuck Berrys
genombrott något år senare och Everly Brothers, Paul Anka och Cliff Richard till Beatles och
Rolling Stones icke att förglömma svenska storheter som Tages, Little Gerhard och Jerry Williams.
Sedvanligt Quizz och lotteri.

AKTIVITESDAG PÅ VEGAVALLEN
Lördag 6 maj 2023

SPF Humleaxet hörsammade Tierps kommuns inbjudan av föreningar i kommunen att presentera vår verksamhet och vilka aktiviteter vi arbetar med. Dessvärre kom inte så många intresserade personer som vi hoppats. Trolig orsak var kanske tv-sändningen av kung Charles kröning i England.

SPF:S FOLKHÄLSOVECKA VECKA 19
Folkhälsoveckan anordnades över hela Sverige 8 tom 12 maj.
I Tierp bestod den av följande:
Tisdag 9 maj: promenad/stavgång på Vegavallen
Onsdag 10 maj: promenad/stavgång på Vegavallen
Fredag 12 maj: träff vid boule- och paddelbanorna där vi
kunde prova på/spela boule, kubb, paddel och balansträning.
SPF Seniorerna bjöd på korv, bröd och festis efter genomförd aktivitet under fredagen.
Ett 20-tal personer deltog med entusiasm på fredagen, en verkligt härlig vårdag med sommarvärme. Svårast var nog balansträningen..
Se bilder nedan.

SPF månadsmöte 17 maj 2023
Dagen började med att Torbjörn hälsar välkomna och informerar om nästa träff.
Till lunch serverades en god pasta och kycklingsallad från ICA. Till kaffet fick vi avnjuta härlig musik från Lancashirekapellet. En timmes underhållning med blandning av kända visor och spelmansmusik, många med norduppländsk härkomst, som t.ex Mungalåten.
Som vanligt avslutade vi med lotteridragning och en finurlig quiz av Louise Kleve.

Månadsmötet 14 juni 2023.
I bilkaravan bar det i väg till Kungsådran i Älvkarleby med ca 30 SPF-are i strålande sommarväder.Stekt strömming eller köttfärslimpa mättade gott. Lite strövtåg i de vackra omgivningarna företogs och några besökte även Gröna källan, en handelsträdgård i trakten.

Hösten 2023
Månadsmöte 16 augusti
Höstens första möte var förlagt till Mumlingsgården i idylliska Ullfors där vi traditionellt bjöds på stekt saltsill. Ullforsgruppen stod som vanligt för förplägnaden. Gott som vanligt!

Månadmöte september 2023
Puch Magnus, Dan Andersson, Cornelis, Taube samt skinkpaj mm och ett gott humör.

20 oktober 2023
Vid årets höstfest på Björken samlades ett fyrtiotal SPF-are. Vi fick avnjuta god höstgryta samt hemmagjord äppelkaka med vaniljsås. Till den goda stämningen bidrog Inger och Hans Ögren med sång och musik.
Sedvanligt lotteri och småprat.
Sammantaget en fin och angenäm kväll.

Månadsmöte 15 nov.
Sedan ordförande Torbjörn Carlsson hälsat välkommen och berättat om vårt utbud av resor, om kommande dagbio (se ”Nytt från oss” på hemsidan) och informerat oss om kommande val av styrelse och behovet av nya medlemmar i styrelsen, mättade vi våra magar med pannbiff, klyftpotatis och sallad, allt lagat av ICA Supermarket. Därefter informerade Anna-Liisa Olsson, sjukgymnast med egen firma, om sin metod att hjälpa strokepatienter att komma tillbaka från svåra neurologiska kroppsfunktioner. Metoden heter Bobath concept.

Månadsmötet 13 december.
Årets sista månadsmöte var traditionellt en jullunch på Björken. Nästan 50 personer kom! Glögg och pepparkaka och mingel inledde och sedan åt vi två jultallrikar från ICA, en kall och en varm. Kaffe och kaka fullbordade lunchen.
Torbjörn informerade om aktuella resor och kommande resor, skörderesa till Åland och ev en kryssning till Höga kusten. Anneli gjorde reklam för en bridgekurs för nybörjare i Uppsala.
Mötet avslutades med quiz och lotteri och en stämningsfull diktläsning, Tomten av Viktor Rydberg, framförd av Louise Cleve.