Projektet Äldrepolitik satsar på arbetsgrupper

Som resultat av vårt möte i Stadshuset den 21 september 2023, då vi fick en presentation av stadens politiker och tjänstemän om Lidingös syn på äldrepolitik, har SPF Seniorerna Lidingö nu satt igång två arbetsgrupper, en med inriktning boendefrågor och ekonomi och en med inriktning hemtjänst och biståndshandläggning.

Från oro till aktion Reportage i Senioren från mötet i stadshuset. Bild:Tomas Södergren/Senioren

Arbetsgrupperna har som målsättning att samla in fakta fram till slutet av första kvartalet 2024 och därefter analysera, diskutera och ifrågasätta under andra kvartalet. Vi hoppas kunna få fram goda förslag till förbättringar av äldrepolitiken som skall presenteras för SPFs medlemmar och därutöver diskuteras med stadens politiker och tjänstemän.

Arbetsgruppen för boendefrågor och ekonomi arbetar med att undersöka hur den totala boendekedjan, dvs eget boende, seniorboende, trygghetsboende i kommunens regi (biståndsbedömt) samt vård- och omsorgsboende (också i kommunens regi eller privat biståndsbedömt) fungerar idag samt vilka behov som förutses framöver.

Ekonomiska förutsättningar för respektive boende är intressant då slutmålet måste vara att se om vi kan skapa en boendesituation med större trivsel för de äldre till en lägre kostnad för kommunen, dvs i slutändan skattebetalarna. Fakta insamlas genom möten och frågor till respektive boende samt till kommunens tjänstemän och rapporteras och sammanställs vid gruppens möten.

Arbetsgruppen för hemtjänst/bistånd intervjuar de olika hemtjänstföretagen, 6 stycken, på Lidingö, inklusive stadens eget hemtjänstföretag. Syftet är att få en uppfattning av hur verksamheten fungerar och komma med synpunkter på vad vi bedömer behöver förbättras. Vi kommer också att följa upp hur biståndsbedömningen fungerar och vilka förutsättningar och regler som gäller.

Vi bjuder nu in SPFs medlemmar till ett särskilt möte kring viktiga aktuella frågor för SPFs medlemmar.

Mötet äger rum den 18 mars kl 13-15 i Gustaf Dalénsalen i Stadshuset.

Representanter för Omsorgs- och Socialförvaltningen deltar för att berätta om förutsättningarna för att få bistånd. Vidare kommer en representant och berättar om ny teknik generellt, med särskilt fokus på hemtjänsten, samt om arbetet med de digitala lås som nu håller på att installeras.

Så varmt välkomna att lyssna och ställa frågor!

Senare under våren, tidpunkt ännu inte fastställd, planerar vi att bjuda in SPFs medlemmar till rundabordssamtal i Föreningsgården. Vi vill höra era egna intryck och upplevelser av hemtjänsten och biståndsverksamheten på Lidingö.

Helena Bargholtz och Sven Rudstam